Terug naar de Motorpagina



Een testrit met een Deauville NT650v4


Het was woensdag, en de zon scheen, de wind was matig, en er stond een motor achter het huis. Dus, waarom niet? Ik was er grotendeels van overtuigd dat de Ignitech, die nu onder het zadel lag, de problemen met ploffen en inhouden had opgelost, maar het was een goed excuus om op de motor te stappen, zogenaamd voor een test, maar dat was alleen maar een goede smoes.


Wat wel een beetje uitgeprobeerd moest worden wat de nieuwe TomTom. Het ding kon alles wat de oude TomTom kon, en daarnaast nog veel meer. Maar het gebruiken van al die extra functies, die dan ook nog op een andere, en naar mijn mening onlogische plek zaten verstopt, dat was wat anders. Dus TomTom aangesloten, telefoon aangesloten, helm op, en daar ging ik.


Waar naar toe, was de vraag. Ik zou wel zien, eerst Ede uit en dan... Dan is er de A12, maar nee, de A30 dan maar, die was toch wat rustiger. Met een kalm vaartje schoof ik door het verkeer heen. De spits was allang voorbij en dus was het rustig. Afslag Lunteren werd gevolgd door de afslag Barneveld, en dat gaf me een ideetje. Zou ik misschien...


Sinds jaar en dag is op industrieterrein 'De Valk' in Barneveld motorhuis 'De Valkenier' te vinden. Een Suzuki specialist. Maar natuurlijk hebben ze ook andere motoren, en zeker als het gaat om tweedehands motoren. En bij een losse zoektocht op internet had ik gezien dat daar, bij 'De Valkenier' een heel erg mooie Honda Deauville NT650 uit 2004 stond. Nou ben ik niet erg druk op zoek naar een andere motor, hoewel de storinkjes en uitdagingen aan mijn CX me meer grijze haren bezorgen als me lief is, maar een Deauville staat wel hoog op mijn 'short list' als het gaat over een eventuele mogelijke vervanging van mijn Rode Rakker. Toch even kijken....


Ondanks dat 'De Valkenier' erg veel verschillende motoren, nieuw en tweedehands had staan, kon ik de gezochte Deauville snel vinden. Mooi, rood, glimmend met naar mijn mening slechts twee minpuntjes: de prijs was wat aan de hoge kant voor de beschikbare beurs, en het windscherm was wat aan de lage kant voor mij, gewend als ik was aan de riante Polariskuip.


... de gezochte Deauville ...

... de gezochte Deauville...

De toegeschoten verkoper vond het best dat ik even ging proefzitten, en ja, het zat gewoon erg lekker. Het bleek dat er een extra comfortabel zadel op deze 650 zat. Fijn om te weten, maar, vroeg ik me af, hoe is dat als je niet in een winkel op de motor zit, maar onderweg, tijdens het rijden? Er was natuurlijk maar een manier om daar achter te komen.


Maar zou dat kunnen? Ik vertelde dat ik best een ritje wilde maken, maar ook dat de kans erg klein was dat ik deze motor zou kopen. Geen probleem, een klein proefritje kan altijd, werd er gezegt. En terwijl de motor nog snel even nagekeken werd en van een redelijke hoeveelheid benzine werd voorzien, vulde ik de benodigde papieren in. Bij de motor werd een korte uitleg gegeven van wat waar zat. Het grootste verschil zat in de bediening van de knipperlichten, net even anders als bij een CX.


Met een grote grijns, en een opgetogen gevoel reed ik weg bij 'De Valkenier'. Eerst maar even binnendoor, om te wennen aan de andere, veel soepeler motor. Al snel had ik in de gaten dat de remmen van deze Honda van duidelijk andere kwaliteit waren dan de remmen van mijn CX-je. Bij deze motor betekende remmen ook écht remmen !


In Lunteren werd gekozen voor de Meulunterseweg. Een binnendoor weg waar op sommige stukken niet harder dan 60km/u gereden mag worden. Goed om bochtjes uit te proberen ook. Maar ik was vergeten dat er niet al te veel zijwegen zijn op die weg. En ook had ik niet de beschikking over mijn TomTom, al dan niet met simpele bediening en juiste kaarten. Gek hoe snel een mens daar op gaat vertrouwen.


De weg volgend kwam ik in De Valk, en even later in Wekerom. Heel even kreeg ik de neiging om langs Ede te rijden, langs huis, zo van: kijk eens wat ik nu bij me heb. Maar ik had afgesproken dat ik binnen een uur terug in Barneveld zou zijn, dus dat ging niet door.


In Barneveld parkeerde ik de Deauville naast mijn CX, en werd een afsluitend praatje met de verkoper gehouden. En daarna moest ik toch weer op mijn vertrouwde CX stappen. Ook niet ongemakkelijk, maar ik merkte wel dat de zit positie van de Deauville net iets beter was dan de zithouding van de CX. Ook was de CX anders dan die Deauville, hoewel een hoop dingen direct vertrouwd aanvoelden.


... naast de CX ...

... naast de CX ...

Het was in elk geval wel een prettige ervaring, dat ritje op een Deauville NT650



Terug naar de Motorpagina