Terug naar de Motorpagina


Veluwse Stamtafelrit 2021, Proloog


Ook in de Corona tijd zijn er de bekende CX stamtafels. Niet zoals gebruikelijk, met een drankje, koffie of thee, bij elkaar in een café of restaurantje, maar, zoals veel vergaderingen en bijeenkomsten, digitaal. Allemaal achter de eigen computer, tablet of smartphone. Je spreekt elkaar wel, maar daarmee houdt het ook op. Net echt, maar net niet helemaal.


Na de aangekondigde versoepelingen, hoe licht deze ook zijn, begint het toch weer te kriebelen, en op de Digitale Veluwse Stamtafel van 28 april stelt Henk dat het hoog tijd is om weer eens een gezamenlijke toerrit te houden. En ja, de laatste gezamenlijke rit was alweer een aantal maanden terug, en zelfs SJK, het grote CX club treffen in Nederland ging niet door.


Maar nu is er weer licht aan de horizon, en aan het einde van de tunnel. Er mag weer wat. Maar grote groepen mag nog steeds niet, of wordt in elk geval afgeraden. Wat dan?


Bij de HDC, de Honda Deauville Club, hebben ze het opgelost door een Toevallig Treffen Toerrit te houden. Helaas, na hun eerste TTT bleek er toch een corona-besmetting in de groep te zijn geweest, met gelukkig geen grote groepsbesmetting tot gevolg. Maar de boodschap is duidelijk: Het kan, maar houdt afstand, wees heel erg voorzichtig.


Kan er onder die omstandigheden een toerrit gereden worden? Misschien wel. En is er dan een rit te maken? Die laatste vraag is snel beantwoord. Ergens op mijn computer zwerven nog drie of vier ontwerpen voor een toerrit rond, in eerste instantie gemaakt als een probeersel voor voor een HDC rit, maar ook heel goed aan te passen voor de CX club. En de eerste vraag, tja, dat moeten we gaan meemaken.


De rondrit 'Utrecht Oost' wordt opgezocht, en dat lijkt een goede basis te zijn voor een CX club rit. Er dienen wel wat aanpassingen te komen, waarbij de wens van Henk om het startpunt meer naar het oosten te plaatsen er eentje is, terwijl de lengte en tijd voor de toer enthousiastelingen van de HDC misschien prima in orde zijn, maar voor de iets rustiger CX club wat aan de forse kant liggen. Ook, vanwege de nog geldende beperkingen voor de horeca moet er iets gezocht worden voor de lunch. Genoeg te doen, wat heb ik me nu weer op de hals gehaald.....


Zoals alle grote klussen is het het beste om er maar gewoon aan te beginnen. Eerst het omzetten naar een meer geschikte route voor de CX. Een bochtje hier minder, daar een afkorting, dat stuk eraf, en daar een omweg eruit. Het lijkt na de diverse aanpassingen al heel wat.


Maar als ik wat beter kijk zie ik dat het eigenlijk een gewone standaard route is, met verplichte nummers als de Lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede en zo. Die Lekdijk, kan dat nou niet anders? Het blijkt ook heel goed anders te kunnen. Niet in Amerongen rechtsaf, maar al in Leersum. In Wijk bij Duurstede komt er dan een heel klein stukje Lekdijk, waarna de weg gewoon verder gaat. En dan is er een stukje dijk wat bijna niet te vermijden is. Ik besluit dat het een afwisseling in de route oplevert, en laat het maar gewoon zitten.


... deel 1 ...

... deel 1 in Tyre ...

De lange slinger door Zeist , en de omweg langs Lage Vuursche en Baarn komen te vervallen, Het duurt gewoon te lang. Langs Soest wil ik wel gaan, maar ik moet wel kijken hoe goed dat gaat. Over het stuk tussen Leusden en Scherpenzeel maak ik me nog geen zorgen, dat is een redelijk bekend stukje.


En zo is, na wat passen en meten, de route voor de Stamtafelrit 2021 klaar. Maar hoe goed is die route nou eigenlijk? De beste manier om dat te weten te komen is natuurlijk die route te gaan rijden.


De in Tyre gemaakte route laat zich niet zomaar in de TomTom Rider 550 zetten. Maar ik kan de route opslaan, als een GPX, en dan importeren in MyDrive van TomTom. Het vervelende is alleen dat de tijden en afstanden in het geheel niet met elkaar overeen komen, merk ik, als ik na het omzetten het bestand in MyDrive ga bekijken. Is dat erg? Ik besluit dat het niet erg is, en dat ik uiteindelijk onderweg wel zal zien wat het beste past, qua tijd en ruimte.


... deel 2 ...

... deel 2 in Tyre ...

Het kost flink wat tijd, en flink wat kilometers, zowel per motor als met de auto, om de route goed te rijden. Het helpt ook niet dat zowel de auto TomTom als de motor TomTom op het tweede stuk van de route uitvallen, of steeds maar herstarten. Ik rij zo vaak een stukje van de route, dat ik eigenlijk helemaal geen navigatie meer nodig heb, omdat het allemaal al in de HansHans zit. Die loopt ook wel eens vast, maar dat zal tijdens de rit niet gebeuren.


... per motor ...

... per motor ...

Uiteindelijk herschrijf ik de route in MyDrive. Niet importeren, niet kopiëren, gewoon helemaal opnieuw, puntje voor puntje samenstellen en dan laten synchroniseren met de TomTom. Als dat nog niet werkt, dan weet ik het niet meer. En voor dat geval worden de beide delen ook nog uitgedraait op de printer, en netjes in plastic verpakt meegenomen.


Zaterdag avond, 15 mei, moet het besluit vallen. Rijden of niet rijden. De verschillende weer-apps zijn het er over eens dat aan het einde van de dag er bar en boos-achtige buien aan kunnen komen, met onweer en slagregens. De ochtend zou redelijk kunnen verlopen. Wat te doen? Via de Veluwse Whats-App groep wordt er overlegd. Rijden, morgen, of toch de 24ste ? Of geheel afgelasten ?


Mijn voorstel, om in elk geval dan het eerste deel te rijden, en op de lunch locatie beslissen of er ook een tweede stuk gereden gaat worden wordt aangenomen. We hebben een plan, we gaan de eerste Veluwse Stamtafelrit van 2021 rijden, in ieder geval voor de helft. En verder zien we het wel.


Erik stelt voor om een half uurtje eerder te starten, wat gezien het weer een goed idee is. Ik druk iedereen nog op het hart om toch vooral met een afgetankte motor aan de start te verschijnen. Maar de auto-correctie van de telefoon maakt er wat anders van, wat heel wat commentaar oplevert, want niemand heeft een afgedankte motor. Het is maar 1 lettertje verschil......



Terug naar de Motorpagina