Terug naar de Motorpagina


Een extra Voltmeter op de Deauville


Natuurlijk is het niet nodig, en waarom zou ik het dan ook doen? Ik heb het over het monteren van een Voltmetertje op- in of aan de Deauville. Het antwoord is natuurlijk omdat ik dat wil. Daarnaast is het ook wel fijn om te weten hoe het met de aanwezige voorraad Voltjes staat, daar binnen in de accu. Uit het verleden is gebleken dat te weinig Voltjes ook heel erg weinig starten geeft.


Dus: een voltmetertje. En dat roept meteen ook de volgende vragen op: a) waar laat je dat ding, b) wat voor een metertje moet dat worden c) waar sluit ik dat aan.


En eigenlijk vallen die drie vragen gewoon samen onder de grote vraag : hoe doe je dat?


Het metertje zou ergens voor in, of voor op de kuip moeten komen. Voor de CX had ik ooit een paneelmeter gevonden die op een apart kastje kwam, maar dat was toch een beetje onoverzichtelijk. In het verre China vond ik, na wat zoeken, een kleine Voltmeter, geschikt voor een gelijkspanning tussen de 5 en de 48 volt, en waterdicht, geschikt voor de watersport. Dan zou het ook wel geschikt zijn voor de motorfiets, besloot ik.


... een kleine Volt meter ...

... een kleine Voltmeter ...

En als ik dat zou plaatsen in het kuipdeel links-voor, dan was de vraag waar het aangesloten zou moeten worden ook meteen beantwoord. Daar linksvoor, onder het plastic verborgen, daar zit ook een ACC aansluiting, een Accessoires aansluiting. Deze komt onder spanning te staat bij het inschakelen van het contact. Net wat ik nodig had.


Zo was alles bij elkaar. Het metertje werd besteld, en het wachten begon. Maar in de tussentijd werd toch wel het een en ander aan denkwerk verricht, als voorbereiding.


Na een week of twee was het metertje binnen, en ja, het zag er leuk uit. Dus werd tussen de bedrijven door zo af en toe de hoes van de motor gehaald om te kijken wat nu een goede plaats was. Links, dat in elk geval, en dan ..... Maar dat kon beter wachten totdat ik het geval zou monteren.


Op 5 februari was het zover. Het benodigde gereedschap werd bij elkaar gehaald, het afdekplaatje werd verwijderd, de draden bekeken en het hoofdkrabben nam een aanvang. Want hoe en waar? En zou het passen? In een houten plaatje werden twee proefgaten gemaakt. De een was net te groot, de ander net te klein. In het te grote gat kon de meter ronddraaien, en zat vrij los. Het te kleine gat kon een beetje worden vergroot, en dan had ik ook de mogelijkheid om het precies pas te maken.


...twee proefgaten ...

... twee proefgaten ...

De afdekkap werd van de Deauville gehaald en toen was het moment daar. Met de nodige zorg werd er eerst een leid-gaatje geboord, en daarna ging de gatenzaag erop. Het ging gewoon goed, en nu had ik een afdekkap met een te klein gat. Het volgende punt was het vergroten en pas maken van het gat.


Het precies pas maken nam toch wat extra tijd in beslag, maar het resultaat, ook al was het uit het losse handje gedaan, was goed genoeg. Het zou in elk geval passen, zonder dat het geval ging ronddraaien.


Mooi, het metertje zat in het gat, en nu moest de boel aangesloten worden, en het liefst zo dat het overzichtelijk bleef, zonder meteen van alles te slopen. Het metertje beschikte over twee pennen voor vlakstekers , en ook de bijbehorende stekers waren meegeleverd. Tot zover geen probleem. Maar de Honda kant van de aansluiting was een ander verhaal. Daar zaten van die mooie originele ronde Honda pluggen. En de ronde pluggen die ik had pasten helemaal niet op die ronde pluggen van meneer Honda.


... originele ronde Honda pluggen  ...

... originele ronde Honda pluggen ...

Passen, meten, proberen , nee, het ging niet. Bijna had ik de kniptang genomen om de pluggen eraf te knippen en er twee gewone vlakstekers op te zetten, bijna. Want wacht eens, had ik niet een hele bak vol met draad en losse eindjes, nog over van de CX-tijd?


En onderin die bak lagen restjes oude Honda draad, met oude ronde, Honda stekers. Dat moest lukken, dacht ik. De soldeerbout werd er bij gehaald, en met een stukje groen draad, een stukje zwart draad werden er twee verloopdraden gemaakt, van oud en rond Honda-steker, naar nieuw en vlak meter steker. Aansluiten, contact aan om te proberen, en ja hoor, op het displaytje werd netjes 12,4 Volt weergegeven.


Met de nodige zorg en aandacht werd de afdekkap weer vastgezet op de luiste plaats. En daarna werd nogmaals het contact aangezet. Weer gaf het ingebouwde Voltmetertje keurig netjes 12,4 Volt aan.


... keurig netjes 12,4 Volt  ...

... keurig netjes 12,4 Volt ...

Volgende punt. Er moet ook nog een relais ingebouwd worden. En hoe dat moet, daar met ik nog even over nadenken.......






Terug naar de Motorpagina