Een doorgerotte achterbrug | |
De maandag na de verkoop van de "Blauwe Engel" was het weer eens tijd,
vond ik, om verder te gaan met het al veel te lang uitgestelde project
'polariskuip'. Ik was naarstig op zoek geweest naar een stukje draadeind,
om daarmee het verschil in lengte op te kunnen vangen. De draad die
op dat draadeindje moet zitten is M10 met een spoed van 1.25 mm, niet
een normaal draadeind, en de prijzen
die de diverse bedrijven vragen zijn ook niet 'normaal'. Voor een
stuk van een meter lang wordt er zonder blikken of blozen tussen de 77
en 120 euro gevraagd. Dat is te gek. Is er geen andere oplossing?
De site van C.M.S. laat zien dat er voor de
GL500 draadeindjes M10x1.25x100 werden gebruikt, die helaas later vervangen
zijn door M10x1.25x80. Er zijn nog wel, na veel zoeken, draadeinden te
krijgen van M10x1.25x90. De bouten die nu door het sub-frame heen het
motorblok op zijn plaats houden zijn M10x1,25x75. Met de 90mm
draadeinden zou ik dus een flink eind kunnen komen.
Maar is er niet een andere oplossing? Ik besluit naar Barneveld te
rijden, naar Motorhuis "de Valkenier" gespecialiceerd in Suzuki, dat
wel, maar wie weet.......
| |
De "Rode Rakker" brengt me netjes, over de snelweg heen, naar Barneveld.
Daar sla ik, onderaan de afrit, rechtsaf. Tweebaans gaat het laatste
stukje naar Barneveld. Een grote vrachtwagen komt me tegemoet, en in
de windgolf maak ik een rare zwieperd, en later, een eind
verderop, krijg ik weer een vreemde slinger. Wat is dat nou weer ?.
Straks maar eens even kijken.
Bij "De Valkenier" weet ik twee bouten van M10x1.25x100 te vinden, kostprijs 3 euro. Met wat busjes en ringen moet ik in staat zijn om de polaris steunen nu zo vast te maken, dat er de kuip niet meer klem komt te zitten bij het stuur. Voordat ik opstap controleer ik nog even de achterkant. Het wiel heeft geen zijdelingse uitslag en zit stevig vast. Voor de zekerheid controleer ik ook de achterbrug even, of ik daar niet doorheen prik. Nee, hier niet, daarnaast ook niet en daarnaast....is het mis. Zonder veel moeite prik ik op één plaats aan de rechterkant dwars door het ijzer van het dwarsstuk heen. Niet goed, helemaal niet goed !!. | |
... dwars door het ijzer ... |
|
Eerst maar naar huis toe, maar met een achterbrug die in minstens een
twijfelachtige staat verkeerd neem ik de snelweg niet meer. Via de
binnendoorweg langs Lunteren rij ik naar huis, onderwijl goed oplettend
of mijn "Rode Rakker" niet een rare zwalk of zwiep maakt.
| |
Thuisgekomen werd eerst een berichtje geplaats op de site van de
Dutch Honda CX-500 club, met
de vraag : "Is dit schadelijk, of is het nog reparabel ?"
Snel, zoals meestal op de CX-site, komen de eerste antwoorden binnen. De algemene opvatting is dat, als dit alles is, het best nog wel te repareren is. Maar, zo wordt er gezegd, meestal zit de rottigheid aan de andere zijde. En aan de linkerzijde, waar de jiffy zit, is het meestal erger dan rechts. Zo'n brug is best belangrijk voor de veiligheid, en daarom besluit ik om het geval eens nader te bekijken. De CX wordt de schuur in gereden en op de middenstandaard gezet. Met behulp van wat plankjes zet ik de achterzijde wat hoger, om het achterwiel te kunnen verwijderen. Dempers eraf, achteras eruit, en dat heeft direct al een verontrustend gevolg, als er roestschilfers op de as meekomen, wanneer ik de as uit de achtervork trek. De cardan wordt eraf gehaald, en voorzichtig weggelegd, en ook de schokdempers worden losgemaakt. Na het verwijderen van de rechter schokdemper is het de beurt aan de brug zelf. Voorzichtig draai ik de linkertap los, maar de brug blijft gewoon hangen. | |
... de brug zelf ... |
|
Met wat aandrang van een grote schroevendraaier schiet de achterbrug
tenslotte uit het rechterlager. Nu alleen nog even de rem-verankeringstrip
losmaken. Maar dat ding zit ontzettend vastgeroest. Het kost me het
beste gedeelte van een goed half uur, en een hoop WD40, voordat ik er
wat beweging in krijg. Maar dan is het ook los. Zo te zien zal ik,
als ik dit weer netjes in elkaar wil krijgen, toch wat nieuwe
onderdeeltjes nodig hebben. Maar nu de brug zelf eens bekijken.
Het is een trieste zaak, die achterbrug van de "Rakker" Ook de linkerkant is er slecht aan toe, en ik kan er zo maar door heen prikken. Kennelijk heb ik in het verleden, bij het controleren van de achterbrug, steeds op 'gezonde' plekjes geprikt, en de mindere stukken steeds gemist. Links zit ook een groot gat, en daar achter zit nog een gat, door de draagarm heen. Dit is niet meer te repareren. | |
... een trieste zaak ... |
|
Diezelfde maandagavond, vlak voor het einde van de wekelijkse chat-sessie,
komt Terry de B. in de chat-room. Of hij nog een achterbrug heeft? Die
heeft íe, en hij zegt dat 'ie de brug zo snel mogelijk zal opsturen.
Het is toch wat met die CX-ers, het lijkt soms of ze allemaal staan te dringen om elkaar te helpen............. | |
|