Collendoorn 2025 - Vrijdag |
![]() |
Vroeg in de morgen werd de Deauville voor het huis geplaatst. Nog steeds geen CX, maar wel zijn/haar opvolger was al weer een jaar of vier mijn motor. En ook met een Deauville was ik welkom bij de CX club. De tassen van de Deau werden in de niet zo heel ruime zijkoffers geplaatst, en in de topkoffer verdwenen wat lichtere zaken. En omdat ik, evenals het vorige jaar, een B&B had geboekt in de naaste omgeving van het treffen, hoefde er geen tent of slaapzak of zo mee. Wel werd een camping stoeltje achterop het zadel gebonden, zodat ik in Collendoorn een zitplekje had. | |
![]() ... eigen zitplekje ... | |
Rond de klok van elf begon ik met de voorbereidingen voor het vertrek. Het was nog steeds een twijfelpunt welke kleding ik aan zou trekken. Het leek te warm voor het dikke pak, maar misschien was het net te koud voor het zomer tenue, doorwaai-jas en kevlar broek. Ik koos, heel optimistisch voor het laatste. Zo koud zou het toch niet worden? | |
Ik nam afscheid van Joke, en stuurde het machien rustigjes het hofje uit, de straat op. Benzine genoeg, pas ergens voor Raalte zou ik een tankstation vinden, en daar mens en machien van nieuwe voeding voorzien. Tot zover ging het goed. Maar ik was Ede nog niet uit of ik merkte het al: best wel koud op de motor. Op het eerste de beste plekje stopte ik even en haalde de dunne trui uit de topkoffer. Die had ik met opzet daar in gedaan, om snel bij de hand te zijn mocht het nodig wezen. | |
En het was nu nodig Helm af, trui aan helm op, je bent zo weer een tien minuten verder . Maar nu was het heel wat beter op de motor. En zo reed ik rustigjes voort langs Otterlo en Hoenderloo, door groene bossen en langs bloeiende heide velden. Tot dat ik de snelweg A1 tegenkwam. En die ging de kant op die ik ook uit wilde, richting Deventer. Iets gas bij, en soepeltjes invoegen. Klaar. Wat vrachtwagens werden ook ingehaald, en de automobilisten die erge haast hadden (en dat waren er best wel veel) mochten er best wel langs, tenminste, als ik voldoende ruimte had om weer naar recht te gaan. | |
De afrit 24, via de N348 naar Raalte, werd gezocht en gevonden. Even een wat lastig stukje, want de weg nodigt uit tot sneller rijden dan de 50 km/u die is toegestaan. Dus: rustig doorgaan, en het rechterhandje in bedwang houden. Bij het laatste verkeerslicht, waarna weer gewoon 80km/u gereden mocht worden, leek het eventjes alsof twee grote trekkers met aanhangers ook de N348 op wilden draaien, maar gelukkig, ze staken het kruispunt over. Verder.... | |
Het was mijn bedoeling om bij Wesepe, bij het Tamoil tankstation de Deauville af te tanken. Volgetankt heeft de Deauville (zoals ik rij) een actie radius van meer dan 300 kilometers, ruim voldoende om Collendoorn te bereiken, en eventueel ook nog terug naar Ede te komen. En net toen ik in de verte het gewenste tankstation zag, begon het een beetje zachtjes te regenen. Niet veel, maar je kunt er wel nat van worden. Onder de overkapping was er niets van te merken, en omdat het heel zachtjes bleef regenen nam ik een warm saucijzenbroodje. Zo lang zou dat buitje niet duren. | |
Tegen de tijd dat het saucijzenbroodje verdwenen was, was de regen ook verdwenen. Goede timing, zullen we maar zeggen. Helm op, motor aan en verder maar weer. Hoewel... | |
De TomTom gaf aan dat op de route die ik had uitgezet er een vertraging van ruim 8 minuten zou zijn, rond Raalte, waar de N348 een stuk gelijkloopt met de N35. Maar ergens had ik al gezien dat ik niet per sé om Raalte hoefde te rijden, ik kon er ook doorheen. Wat snel gegoochel met de TomTom leerde me dat er geen file te bekennen was al ik door Raalte zou gaan. Zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad, langs een industrie terrein en wat bochten links en rechts kwam ik langs een andere kant bij de afslag van de N35 / N348, richting Ommen. | |
Na een paar kilometer was daar Hardenberg, en het laatste stuk weg naar het treffen terrein van 'De Gasschoeve', waar ik om ongeveer 12:30 aankwam. De motor werd neergezet, en dat was dat, ik was er. Net op tijd om nog heel even een helpende hand toe te steken bij het opzetten van de aanmeldtent. Dat was dan ook het laatste klusje wat nog gedaan moest worden om het treffen terrein klaar te hebben. | |
Wel moesten nog de CX-shop en het aanmeldpunt ingericht worden, maar toen was alles ook in gereedheid om de (hopelijk) vele bezoekers te ontvangen. | |
![]() ... shop en aanmelding ... | |
Het ging in het begin niet zo heel snel, maar dat gaf de mensen achter de tafels de tijd om rustig alles te bekijken, en soms nog wat bij te regelen. Zelf was ik nog niet aan de beurt om bij de aanmelding te zijn, dus werd er wat over het terrein gelopen, en links en rechts een praatje gemaakt. Totdat het 16:00 uur was. | |
Vanaf 16:00 kon ik terecht in de kamer van een nabijgelegen B&B, en dat trok me wel aan. Want moe was ik wel. En pas om 18:00 werd ik verwacht om mijn taakje bij de inschrijving te vervullen. Dus: naar het B&B. En na een prettige ontvangst aldaar ging ik eventjes op het bed liggen... heel even... en werd een uur later met een schok wakker.... | |
Snel dan maar terug naar de Gasschoeve. En daar waren in de tussentijd al meer motoren te zien, en tentjes opgezet. Na een kopje koffie voelde ik me al weer heel wat meer mens en motorrijder, en nam ik plaats achter de inschrijftafel. De treffengangers bleven komen, niet allemaal tegelijk, en ook niet in grote groepen, maar gestaag konden er meer en meer vooraanmeldingen afgestreept worden, en een aantal niet voorgemelde bezoekers bijgeschreven worden. | |
![]() ... meer motoren te zien ... | |
Tussen de bedrijven door kocht ik een soortement van col, natuurlijk wel voorzien van het CX-club logo. De eigen col had ik dom genoeg niet meegenomen, en zo werd dat gemis hersteld. Best wel lekker warm, want het was nou niet het allerwarmste weekend om een treffen te houden. | |
Ondanks dat ik in de middag een uur had geslapen voelde ik rond 21:00 de vermoeidheid al weer toeslaan. Het was genoeg geweest, en hoog tijd voor het B&B. Even bijkomen van de dag, een bekertje chocolademelk, en dan slapen.... |