TomTom toestanden | ||||||||||||||||
Nu de reis min of meer op papier gepland is, is het tijd om eens naar andere
zaken te kijken. Technische zaken. Want zo'n reis plannen op de computer,
met een lekkere warme trui aan, en een kop koffie onder handbereik, ja,
dat lukt wel. Maar straks moet het geheel op de TomTom gezet worden. Hoe
pakken we dat aan?
Gelukkig heeft een ander zich al over dat probleem gebogen. Het programma TYRE van Jan Boersma is een freeware programma, wat een schakel vormt tussen Google Maps en de TomTom of Garmin software. Tyre staat voor 'Trace Your Route Everywhere', en dat klopt heel aardig. | ||||||||||||||||
... TYRE ... afbeelding met toestemming van Jan Boersma | ||||||||||||||||
Via Motorblaadje.nl kom ik achter het bestaan van dit programma, en na een
eenvoudige installatie werkt het precies zoals ik het zelf zou hebben
gemaakt. Ik kan eenvoudig een route 'plotten', de wegen selecteren waar
ik langs wil gaan, en tussenstops inplannen. Door de 'spelden' precies
op de juiste plaats te mikken, kun je ook wanneer je de keuze hebt gemaakt
voor 'snelwegen vermijden' toch een route over de snelweg afdwingen. De
TYRE software geeft me een lijst met afstanden en tijden tussen de
verschillende route punten. Zo wordt de hele reis een stuk beter in te
schatten. Ook is er de mogelijkheid om de gevonden routes direct naar
e TomTom software te kopieëren. Kijk, dat is handig!
| ||||||||||||||||
Om TYRE goed te gebruiken is de inzoom-functie heel handig. Een testroute
liet me ergens halverweg omkeren, terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd had.
Het bleek dat ik de 'speld' aan de verkeerde zijde van de weg had geplaatst.
Vandaar het stukje terug rijden. Plotten is goed, controle is beter!
| ||||||||||||||||
... TYRE in actie ... afbeelding met toestemming van Jan Boersma | ||||||||||||||||
Ik ben niet in het bezit van een echte TomTom Rider, voor de motor.
Nee, dat is toch buiten het budget. Maar Ik heb wel een MIO P350 PDA,
met ingebouwde GPS antenne, waar de TomTom software op draait.
Dus worden de door Tyre gemaakte ITN bestanden daar naar toe gekopieerd.
Dat werkt. Goed. Wat heb ik nog meer nodig?
Het blijkt dat de voedingskabel voor de MIO nogal aan de zwakke kant is. Na veel gebruik in auto en op de motor is het aansluit stekkertje bijna afgebroken. Als dat onderweg gebeurt dan kan ik het gebruik van de PDA/TomTom verder wel vergeten. Repareren dus. Een mini USB stekker is bijna niet zelf aan te sluiten, maar een gewone female-USB plug wel. Dus wordt er voor weinig een losse USB plug aangeschaft. Uitgebreid speurwerk op het WWW levert me ook de juiste aansluitingen op
In de kabel die van de 12 volt sigaretten-aanstekerplug naar de mini-USB aansluiting gaat zitten drie draden. Rood, zwart en wit. Ik ben een beetje verbaasd over de witte draad, maar ik kan aan de mini-USB niet zien waar die draad nu voor gebruikt is. Het zal niet voor niets daar zitten. Dus ik sluit alle draden netjes aan, plaats de sigaretten-aanstekerplug in de 12 volt-aansluiting op de CX en zie, zoals verwacht een lampje op de MIO aangaan. Mooi, dat laadt de accu op. Weer een klusje goed uitgevoerd. | ||||||||||||||||
Maar even later komen de problemen. Want wat ik ook probeer, de PC
herkend de MIO niet meer. 'Onbekend apparaat' geeft Windows aan. Op XP,
maar ook op een andere PC met Vista. Een reset van de MIO dan. Maar ook
dan geen succes. Het apparaat schijnt geheel onbekend te zijn. Dus ook
geen verbinding via ActiveSync, (toch al een lastig programma), en dus
ook geen update van ITN bestanden vanuit Tyre. En dan bedenk ik dat die
witte draad, die 'D-'' aansluiting misschien helemaal geen 'D-' was,
maar massa, of afscherming of zo.
Tijdens mijn pogingen om de MIO weer herkend te krijgen heb ik de PDA een harde Reset gegeven, waarbij de basis instellingen zijn teruggezet. Ook alle aanwezige software is verwijdert, dus ook de TomTom programmatuur en instellingen. Als ik het geheugenkaartje weer plaats, wordt het TomTom programma weer netjes geïnstalleerd. Maar wanneer ik een kaart wil selecteren, moet ik eerst de TomTom weer registreren. En ik kan geen verbinding meer krijgen met de PC waar TomTom Home, en de backup van de MIO op staat. Ik besluit om een andere MIO aan te schaffen, om daar de TomTom software op te installeren. Een paar dagen laten heb er er eentje, gevonden via Marktplaats, afgehaald in Almere. Hier draait al een TomTom versie op, maar ik besluit om die te vervangen door mijn eigen versie. Een schone opstart verwijdert alle software en instellingen van deze nieuwe MIO P550. Maar ook hier, geen mogelijkheid tot opnieuw registreren van de software. De website van TomTom geeft aan dat er voor mijn registratie code al twee apparaten zijn geregistreerd. Al mijn hoop op een werkende TomTom versie is nu gevestigd op de service-desk van TomTom.......... | ||||||||||||||||
Ik had er, eerlijk gezegd, een hard hoofd in. Het was geen nieuwe software,
maar tweedehands, net als de PDA. Zouden ze de registratiecodes willen
veranderen? Op vrijdag avond om 23:55 stuurde ik een vraag aan de
helpdesk van TomTom. Het zou wel maandag worden eer ik wat zou horen,
want nu was het weekend, en dan is zo'n helpdeskpersoon natuurlijk naar
huis. Zou ik ook doen.
Groot was de verbazing toen de volgende ochtend, op zaterdag dus, er al een antwoord lag van de TomTommers. Ze hadden nog even wat extra gegevens nodig, en of ik die maar wilde doorsturen. Ja, natuurlijk wilde ik dat wel. De rest van de ochtend kon ik mijn ongeduld amper bedwingen, maar om half drie kwam er een nieuwe activerings code van de TomTom software binnen per mail. Zou het werken.......? PDA aan, draadloos internet activeren, TomTom opstarten, kaart selecteren, automatisch registreren, en daar gaf het appraat warempel ineens een 'OK' signaal. De kaart werd geladen en wat wilt u doen meneer? De rest van de dag werd grotendeels besteed aan het inladen van de ITN bestanden, het afregelen van de PDA, het inlezen van de kaart West-Europa en dergelijke zaken. | ||||||||||||||||
En zo, na een tegenvallend begin, is er toch weer een klein stukje
vooruitgang geboekt. TomTom klaar, wat is het volgende punt op het lijstje?
O ja, een lijstje maken........... | ||||||||||||||||
|