SJK 2015 - Dag 2Sint Jansklooster 2015 |
|
De volgende ochtend werd ik langzaamaan wakker, maar lag eerst nog even
uitgebreid na de doezelen voordat ik het nuttig oordeelde om maar weer eens
de wereld tegemoet te treden. Hoewel ik nergens stond ingeroosterd leek het toch
een goed idee om te gaan kijken bij de ontbijtboel, en eventueel wat hand en
span dienste te verrichten. Het veld lag er, zo vroeg op de ochtend, ietwat
troosteloos bij, met de vage mist van pas gevallen regen nog boven de tenten.
| |
... vage mist van pas gevallen regen ... | |
Bij het klaarzetten van het ontbijt waren er twee van de ingeroosterde drie
vrijwilligers aan het werk. Vreemd genoeg ontbrak Werner, die eigenlijk altijd
wel stipt op tijd is. Nou ja, dan maar even helpen aanpakken. De cateraar kwam
en alles werd uitgeladen en neergezet. Maar het neerzetten daar had ik nog wel
wat kanttekeningen bij, want de koffieketels staan wel erg stevig, daar
halverwege het buffet, maar wel onpraktisch. En als we dat nu met de bordjes
wisselen, en het bestek hier, en de kopjes daar zetten.....
| |
Even later begon het ontbijt, en meldde ook Werner zich. Hij had zich
verslapen, met de gedachte dat er pas om half negen ontbijt dienst zou zijn.
Maar nu was hij er, en kon ik zelf rustig aan mijn eigen ontbijt beginnen.
| |
Na het ontbijt had ik bij de eigen caravan een uitgebreid en plezierig gesprek
met een mede CX-er. Over motoren, toertochten, onderhoud, en alles wat er bij
komt kijken als je bezig bent met motorrijden. Tegen een uur of elf was dat
over, want hij wilde graag met de toertocht meerijden, die om elf uur zou gaan
vertrekken. Hij was niet de enige, en het duurde eventjes voordat iedereen
zich had verzameld en de men zich aan de uitgang had opgesteld. Maar toen
iedereen er was gingen ze ook op weg, en ik hoopte maar dat ze mooi weer
zouden hebben onderweg. Bij terugkomst bleek dat het mooie weer voor het
grootste deel wel gelukt was, maar dat er in de buurt van Zwartsluis een zeer
zware regenbui over de route had gelegen. Verschillende motorpakken en jassen
werden terug op SJK in de grote tent opgehangen om toch maar wat te drogen.
| |
... met de toertocht meerijden ... |
... aan de uitgang ... |
Ik deed niet mee met de toertocht. Ik vond het een prima moment om
rustigjes in de voortent van de caravan te gaan zitten, en Larry Nivens'
verhaal over de avonturen van het ruimteschip 'MacArthur' te gaan lezen.
Rustig verstreek de tijd, en toen het wat frisser begon te worden en er regen
ging vallen, las ik verder in de caravan. De chocola-reep was weer gestold, en
er was oploskoffie beschikbaar. Zo verstreken de uren in een opperbeste en erg
ontspannen stemming.
| |
De regen was over, het getik op de caravan was opgehouden, en ik vond het tijd
om weer eens te kijken wat er op het treffenterrein gebeurde. Het eerste wat
gebeurde was dat ik Coen tegen het lijf liep, die me aansprak. In de tent zou
iemand zitten die een probleem had wat ik misschien wel kon oplossen. Nou ja,
je weet het maar nooit. Het was Kees, die bezig was met de ombouw van een
standaard CX naar cafe-racer CX. En hij wilde daarbij een Ignitech inbouwen in
zijn project. Hij had een Ignitech en hij had een schema, en toch werkte het
hele gedoe niet. Jammer genoeg had hij de Ignitech en de bijbehorende
bedrading niet meegenomen, anders was het mogelijk geweest om de niet werkende
met een werkende te gaan vergelijken. Alhoewel...
| |
Frans was op zijn CX500-met-Ignitech gekomen, en wilde wel laten zien hoe de
bedrading aan elkaar zat. En daar, bij het doorpraten merkte Kees op dat hij
twee draden had aangesloten op een connector die hier, op de CX van Frans ,
helemaal niet aangesloten waren. De oorzaak daarvan was, zo konden we even
later via internet achterhalen, een vergissing in het lezen van het
aansluitschema. Kees zou zo spoedig mogelijk de bedrading nogmaals nakijken,
in de hoop dat de verkeerde aansluiting hem niet een kostbare Ignitech
ontstekingsunit had gekost. En ik zou het wel horen, via de site van de club.
| |
Ik raakte met Frans in gesprek, en daarbij kwam de brandblaar die ik op de CX
had opgelopen, ook ter sprake. Niemand snapte er wat van, hoe dat nu mogelijk
was geweest. Goed, dan moet dat even gedemonstreerd worden. Op mijn CX zittend
liet ik zien hoe mijn zit positie was, en waar ik dus tegen de cilinderkop aan
kwam. Niemand snapte het, en dus werd er naar de CX van Frans gelopen, om de
zit positie te vergelijken. En daar was meteen duidelijk dat ik een vrij
doorgezakt zadel heb. Op het veel steviger zadel van Frans zijn CX kwam ik
helemaal niet met mijn benen tegen de cilinderkop aan. Weer een raadsel
opgelost.
| |
Ook op SJK aanwezig waren Jeroen en zijn vriendin, die eind april bij mij de
kofferset van de 'Zwarte Zwerver' hadden gekocht en opgehaald. Het had wat
moeite gekost, vertelden ze, om het kofferrek te monteren, maar het was
gelukt. Ik was wel erg benieuwd hoe dat dan zat, en dus werd er even naar haar
motor gelopen. De beugels zaten heel anders dan op mijn eigen 'Rode Rakker'
maar dit was dan ook een CX500c en dat is inderdaad net ietsjes anders. Toch
had ik het idee dat het niet helemaal honderd procent juist gemonteerd was,
maar hoe het dan wel moest, daar kon ik niet zo snel een antwoord op vinden.
| |
Terwijl ik terug liep naar de tenten, waar het kleppendekselracen al was
begonnen, werd ik aangesproken door iemand die wilde weten hoe ik de
Polariskuip op mijn CX had gemonteerd. Nou ja, ook dat is een kwestie van goed
kijken, en nog eens kijken. Hijzelf had, vanwege een hoger stuur, geen
tussenringen hoeven gebruiken, maar nu stond zijn kuip wel erg hoog, en kwam
het teller-afdekkapje bijna tegen de kuip aan.
| |
... het kleppendekselracen ... | |
Toen ik bij de tenten aankwam was het kleppendeksel racen al afgelopen, en
plotseling voelde ik me ontzettend moe worden. Kennelijk was het toch te laat
geworden gisteravond, of had ik gewoon niet lekker liggen slapen, of ik had me
veel te druk gemaakt deze middag. Hoe het ook zei, ik stond te tollen op mijn
benen. Dus, of er nu wel of geen ringsteken zou komen, het was hoog tijd om
eventjes de ogen dicht te knijpen voor een verlaat middagdutje. Dat dutje liep
aardig uit de hand, want pas ruim drie kwartier later werd ik wakker, en
voelde ik me weer in staat om aan de activiteiten deel te nemen.
| |
Die activiteiten bestonden uit eten. De barbecue was klaargezet en de cateraar
had ongelofelijke hoeveelheden vlees gebracht, ruim voldoende voor al die
hongerige motorrijders. Een vier man sterke bakploeg was al enige tijd bezig
om de worsten, hamburgers en speklappen en wat dies meer zij te braden en te
grillen. Al snel stond er een hele rij te wachten om maar niets van al het
lekkers te missen.
| |
... een hele rij te wachten ... | |
Na het eten was er natuurlijk de afwas. Gelukkig was met de nieuwe beheerders
van 'het Kamper Erve' overeengekomen dat de club gebruik kon maken van de
professionele afwasmachine die in één van de bijgebouwen stond opgesteld. Dat
scheelde toch al snel anderhalf uur aan afwassen.
| |
Om een uur of negen begon de band te spelen. Het was evenals het voorgaande
jaar de groep 'Good, Bad and Ugly' die een gezellige mix van liedjes ten
gehore bracht, en dat ook nog eens zonder een overdaad aan elektrische
apparatuur. Hun optreden werd onderbroken door Coen, die, zoals gebruikelijk,
de prijzen bekend maakte. Maar voordat het zover was werd er eerst een moment
stilte in acht genomen, ter nagedachtenis aan de motorrijders die niet meer
onder ons waren. Heel even was het stil op SJK 2015....
| |
... de groep 'Good, Bad and Ugly' ... | |
Er was echter een klein probleempje bij de prijsuitreiking. Behalve de prijzen
voor het kleppendekselracen waren de bekers en bokalen voor de andere
onderdelen niet aanwezig. Deze waren zoals gebruikelijk door Rembrand geregeld,
en waren dan ook in diens auto naar SJK gebracht. Maar Rembrand had op deze
zaterdag al vroeg het terrein weer verlaten in verband met drukke
werkzaamheden elders, echter zonder de doos met bokaaltjes en andere prijsjes
achter te laten. Als troost kregen de winnaars een 'zoethoudertje', een zakje
Haribo, met de belofte dat de prijzen zo spoedig mogelijk thuisgestuurd zouden
worden, met de verontschuldiging van het bestuur.
| |
Er waren prijzen voor de kleppendeksel race, voor het ringsteken, voor de
mooiste CX en nog meer. Maar zoals gezegd, de meeste prijzen moesten
nagestuurd worden.
| |
... mooiste CX ... | |
Na de prijsuitreikingen nam de voorzitter van de Duitse Ems-Weber-Elbe CX club
nog even het woord. Hij bedankte de organisatie voor het weekend, en nodigde
iedereen hartelijk uit om het komende jaar, in 2016, vooral toch langs te komen
op het 20ste CX-treffen te Vechta.
Hierna ging het feest verder. En hoewel het er heel gezellig uitzag, vond ik
het na een uurtje toch weer welletjes geweest. Hoog tijd om op de camping de
slaapzak weer eens op te zoeken.
|
|