SJK 2018 - ZaterdagSint Jansklooster 2018 |
|
Om nou te zeggen dat ik een heerlijke ongestoorde nachtrust had, nee, dat was
het niet. Om de een of andere reden was ik elke twee uur even wakker, om dan
een half uur of nog langer te liggen draaien om weer in slaap te komen. De kou
kon het niet zijn, daar tegen hielp het kleine elektrische dekentje, maar echt
stevig doorslapen kwam er niet van. Ondanks het feit dat er van een stevige,
goede nachtrust niet veel terecht kwam, werd het toch ochtend. En na het
zoveelste korte slaapje was het kwart voor acht, en vond ik het tijd om eens
te gaan kijken of er al koffie was. Misschien dat ik daar nog wat van kon
opknappen.
| |
De koffie was er al, gelukkig. Achter de bar waren Marko, Werner en vooral
Rembrand druk bezig met het in elkaar zetten van het ontbijt. De standaard
zaken als koffie en thee, verse broodjes uit de oven, en het broodbeleg
stonden al klaar, alleen de 'scambled eggs' met spek moest nog gemaakt worden.
Om voor de grote groep hongerige motorrijders voldoende eieren te klutsen
kostte wel even tijd. Vandaar dat het ontbijt wat later als acht uur een
aanvang nam.
| |
... scrambled eggs ... |
... het ontbijt ... |
Ook ik liep netjes met een bordje langs de uitgestalde lekkernijen. Broodje,
ei, kaas, nog een broodje en een tweede ronde koffie werden meegenomen naar
een rustig plekje aan een van de tafels, en het daarop volgende kwartier was
mijn aandacht daar even op gericht.
| |
En ineens was er plotseling een probleem. Geen stroom meer. Dat betekende geen
'scambled eggs' met spek, dat betekende geen vers afgebakken broodjes, geen
thee, maar ook geen koffie! De zekeringen werden gecontroleerd, maar waren
allemaal goed. De aardlekschakelaars stonden uit, maar er was nergens iets
geks te bekennen. Alles werkte gewoon, en toch was het ineens afgelopen.
Inschakelen en kijken wat er gebeurt. Maar bij het aanzetten van de laatste
schakelaar klapten alle aardlekschakelaars er weer uit. Ergens in de keten
vanaf de hoofd-schakelkast, langs de twee zwerfkasten tot aan de
eindverbruikers bij de bar, was er iets fout. Maar wat? Bij de bar werden alle
verbruikers losgekoppeld, maar geen succes. Waar zat de fout? Terwijl we
verder zochten werden de thee en koffie productie verplaatst naar de keuken
van 'Het Kamper Erve'. Koffie was er binnenkort wel weer te krijgen, en als de
broodjes op waren moest men maar even wachten.
| |
... was er iets fout ... | |
Elke aansluiting werd gecontroleerd, en wat niet direct nodig is werd
losgekoppeld. Maar steeds weer was het 'klik', en alles weg. Om dol van te
worden. Maar uiteindelijk, na het verwijderen van een defecte verdeeldoos, een
warm aanvoelend verlengsnoer, het isoleren van een groep en het loskoppelen
van alle apparaten, was er weer stroom. En kon er heel voorzichtig, apparaat
voor apparaat, weer opgebouwd worden. De meest noodzakelijke apparatuur zoals
oven en koffiezet apparaat werden aangesloten, en vanaf dat moment was het:
stop. Nu kwam er, tot na het ontbijt, geen enkel apparaat of aansluiting meer
bij. Het werkte, dus niet meer aankomen en straks kijken we wel verder.
| |
De laatste broodjes konden nu afgebakken worden, de koffieketel werd bijgevuld,
en de aanwezigen die nog trek hadden storten zich op wat er nog over was. Na
een argwanend oog op de stroomvoorziening te hebben gehouden besloot ik dat
het wel zou lukken. Het was ondertussen na elf uur, en tijd om even bij te
komen en te besluiten wat ik de rest van de dag ging doen. Bij de caravan werd
een kopje koffie gefabriceerd, en een rustig plekje in de zon gezocht, en de
e-reader ter hand genomen. Even bijkomen.
| |
Na een ruim half uur vond ik dat het tijd was om er eens op uit te gaan. Er
was een toerrit georganiseerd door Sieds, maar deze was al lang onderweg, en
tevens toch niet helemaal mijn idee van een rustig tochtje. Nee, ik besloot om
zelf maar eens een stukje te gaan rijden. Om een uur of twaalf vertrok ik, op
weg naar Diever, waar een Hunebed staat.
| |
Op de dijk naar Zwartsluis was het wel wat winderig, maar eenmaal daar voorbij
was het lekker rijden. De doorwaaijas, in combinatie met de Polaris kuip
maakte het rijden op de motor gewoon erg lekker. De gewone dikke jas zou toch
heel wat warmer zijn. Langs Meppel ging het, en onder de A32 door, langs de
Drentse Hoofdvaart, naar Havelte. Langs een groot deel van deze route die ik
reed stonden verkeersregelaars of agenten, waarschijnlijk om het verkeer van
de Oldtimerdag te Ruinerwold in goede banen te leiden, of om sluipverkeer die
kant op te ontmoedigen. Ik had er geen last van, en reed rustig door.
| |
Al vaker was ik motorrijders tegengekomen, en steeds was het even zwaaien, en
weer verder. Maar de motor die me nu tegemoet kwam, die kende ik, die was van
Bas, die ik ook in Vechta al had gezien. Het moest hem wel zijn, want die
kleuren combinatie op zo'n motor, dat was wel vrij uniek. Later, terug op SJK,
stond de GL inderdaad op het veld. Bas had mij gezien, en had het vermoeden
dat ik het was. Er zijn tenslotte niet zoveel CX-en met een rode Polaris kuip.
| |
In Diever aangekomen was er even een probleem. Ik wist ongeveer waar dat
Hunebed moest zijn, maar wist niet helemaal waar ikzelf nu was. TomTom wist
dat te vertellen, en na wat zoeken naar de juiste weg kwam ik toch aan bij het
Hunebed. Zo. Foto tijd.
| |
... hunebed ... | |
Niet ver bij Diever vandaan ligt Wateren, waar een paar weken terug een flinke
heidebrand had gewoed. Misschien kon ik daar wat van terugzien, bedacht ik
me. Dat lukte niet, want de Bosweg naar Wateren voerde door een prachtig
stukje natuur, maar nergens was er een zwart geblakerd veld te zien. Misschien
ook maar beter.....
| |
De volgende tussenstop, Kuinre, werd aan de TomTom opgegeven. Het was niet
helemaal de lange route die ik thuis met behulp van MyRouteApp in elkaar had
gedraaid, want dat was een rit van bijna drie uur. Nee, dit was wel wat
korter. Maar ook deze route was leuk om te rijden, met kleine weggetjes,
kronkelige wegen door het bos, en lange, stille lanen.
| |
... lange, stille lanen ... |
... de brug omhoog ging ... |
Zo kwam ik bij Ossenzijl, waar ik wel even moest wachten omdat de brug omhoog
ging. Daarna ging het verder, langs de rand van de Weerribben, totdat ik in
Kuinre aankwam. En wat nu? Lunch houden, of doorrijden?
| |
Het werd doorrijden, door de polder, over stille wegen waar de wind aankwam
waaien over de bijna eindeloze landerijen. En plotseling werden de wegen wat
breder, was de maximum snelheid niet meer 60km/u maar 80km/u en werd het
verkeer ook wat drukker. Het bord gaf aan dat ik Vollenhove naderde. Door
Vollenhove heen stond Sint Jansklooster al weer aangegeven, maar was dat wel
wat ik wilde?
| |
Nee dus, want ik wilde voordat ik het SJK terrein zou oprijden nog tanken.
Zodoende werd er omgedraaid om te gaan tanken in Vollenhove. En amper was ik
omgedraaid, om in de richting van het tankstation te rijden of daar kwam een
hele stoet motoren aan. De CX-toertocht, want die was het, was bijna afgelopen,
en de rijders waren aan de allerlaatste kilometers bezig. Ik ging echter nog
even de andere kant uit, naar het Shell tankstation, een paar kilometer terug.
Toen de CX was afgetankt besloot ik om, omdat het toch wel een beetje warm is,
een ijsje te nemen. De motor werd bij de pomp weggehaald, en op een ander
plekje neergezet, daar stond 'ie rustig, totdat ik het ijsje op had. Goed plan,
slechte uitvoering, want terwijl ik druk bezig was met het ijsje begon ik een
steeds sterkere benzine lucht te ruiken. De vol getankte CX stond kennelijk
iets schuiner op dit plekje als een paar minuten terug, bij de pomp waar ik
hem netjes had afgetankt. En dan druppelt de benzine heel langzaam uit en over
de tank. De rest van het ijsje werd dus verorbert terwijl ik, zittend op het
zadel, de CX netjes rechtop hield.
| |
Nadat ik de laatste kilometers naar 'Het Kamper Erve' had afgelegd kwam ik
aan terwijl het kleppendeksel racen nog in volle gang was. Nou ja, volle gang,
slechts drie deelnemers waren er. Ik had ook geen kleppendekselding gemaakt,
en reed door naar de caravan. Motor neerzetten, laarzen uit, even een klein
tukje doen.
| |
... kleppendeksel racen ... |
... waterdragen ... |
Een tijdje later was ik terug op het SJK veld, waar net een aanvang werd
gemaakt met het waterdragen. Een aantal buizen, bekertjes water en een team
van vier personen moesten proberen zoveel mogelijk water van emmer A naar
emmer B te krijgen. Het leverde veel gespetter op, en een hoop gelach.
| |
Niet lang daarna werd de barbecue gebracht. Stapels vlees, grote pannen, brood
en salades werden uitgeladen, en de bakploeg begon met de voorbereidingen. Het
was niet allemaal binnen een paar minuten klaar, maar toen het eenmaal
gebakken en geroosterd was, begonnen de rijen met hongerige CX-ers zich te
vormen. Het BBQ geheel duurde een hele tijd.
| |
... de voorbereidingen ... |
... hongerige CX-ers ... |
Voor afwas en opruimen was ik samen met Chantal ingeroosterd. Maar het
opruimen ging vrijwel vanzelf, nu er wergwerp-bestek en borden waren gebruikt.
Dus tegen de tijd dat ik er over dacht om eens wat te gaan doen kwam Chantal
al zeggen dat er niets te doen was. Ook goed, kon ik rustigjes blijven zitten.
| |
Om negen uur, invallend bij de bar, keek ik eens in de koelwagen. Weer werd er
een biertje besteld, en weer was er weer een kratje leeg. Het volgende kratje
werd naar voren geschoven. Geen probleem, zou je denken. Maar de achterwand
van de koelwagen kwam al aardig in het zicht te zitten, en ik twijfelde of de
aanwezige voorraad bier wel voldoende zou zijn. Overleg met Kaithlyn en
vervolgens met Coen resulteerde in de conclusie dat het niet voldoende zou
zijn. De resterende voorraad bier zou het nog een uurtje uithouden en dan was
het domweg op. Wat te doen? Meer halen natuurlijk, maar waar? Het was
ondertussen al negen uur geweest en de meeste winkels waren dicht. Via
internet werd er in Emmeloord een supermarkt gevonden die pas om tien uur de
deuren sloot. Dat konden we nog halen. Wel was er het kleine probleem van wie
rijd er? De meeste aanwezigen hadden meer of minder alcohol op. En dan kun je
beter maar niet rijden.
| |
Zodoende zat ik even later in Coen's Volvo, met Kaithlyn naast me voor de
navigatie en het ondersteunende tilwerk. Bovendien had zij de pinpas bij zich.
De navigatie bleek niet het moeilijkste stuurwerk ooit te vergen. Eenmaal
Vollenhove voorbij was het 'bij de volgende rotonde rechtdoor', en dat werd
een keer of tien herhaald. Toen was de gezochte Albert Hein gevonden, en
konden we, nog ruim op tijd, de biervoorraad van SJK aanvullen. Vlak voor tien
uur waren we terug, nog voordat het laatste biertje uit de koelwagen was
verdwenen.
| |
Coen hield het afsluitende praatje met opmerkingen en prijsuitreikingen. Er
waren, zo vertelde hij, in het weekend twee problemen geweest. Het eerste was
de stroomuitval op zaterdagmorgen, het tweede was een dreigend biertekort. Dat
laatste was opgelost door twee vrijwilligers, die dan ook een applaus van de
verzamelde bierdrinkers in ontvangst mochten nemen. De volgende dag vertelde
Coen me dat er nog ongeveer een half kratje bier overgebleven was.
| |
Prijzen en awards werden uitgereikt aan de winnaar van het kleppendeksel racen, het team
wat het wedstrijdje waterdragen had gewonnen, en diverse andere
verdienstelijke CX-ers. Ook was er een prijs voor de enige persoon die met een
zijspan verschenen was op het treffen. Gewoonte getrouw kreeg de voorzitter
van de Duitse CX/GL Freundeskreis Weser-Ems-Elbe het laaste woord. Deze club
organiseert elk jaar het grote CX-treffen in het noord-duitse Vechta. Dit keer
had hij niet een enkele kruik bij zich, maar werden alle medewerkers van SJK
uitgenodigd om een glaasje mee te drinken.
| |
... prijzen en awards ... | |
Na deze toespraakjes was de band weer aan de beurt. De muziek was mijn stijl,
helemaal de jaren '70 en dergelijke. Maar toch, al was de muziek goed en de
sfeer gemoedelijk, ik begon steeds meer en meer te gapen. Op de een of andere
manier was het toch een vermoeiende dag geweest. De caravan werd opgezocht en
ik viel in een onrustige slaap, waar ik een aantal keren uit wakker werd, en
dan moet moeite weer in slaap viel......
|
|