SJK 2013 - Dag 1Sint Jansklooster 2013 |
|
Het is mijn bedoeling om rond 11:00 aan te komen op het terrein van het grote
Nederlandse treffen, kortweg SJK genoemd. Michael, die gewoonlijk met me
meerijdt, kan deze keer niet zo vroeg, en dus rij ik alleen. De koffers staan
al klaar en zitten snel genoeg op hun plaats. Snelbinder er om heen en klaar.
Vertrekken maar, want de benzine tank is de vorige dag al gevuld, dus dat is
ook in orde. Ik besluit om de 'gewone' weg te beginnen, richting Otterlo,
Hoenderloo en Apeldoorn, en dan weer eens verder te kijken.
| |
De weg is droog, al hoewel er her en der wel sporen van nog niet zolang
geleden gevallen regenbuien te zien zijn. Maar de zon schijnt, en het bos
geurt met de frisse geuren van pas gevallen regen. Bij Apeldoorn kies ik toch
maar de A1, en daarna de A50. Ik haal wat motorrijders in, een vrachtauto, en
wordt op mijn beurt ingehaald door wat ander verkeer. Over het algemeen gaat
de reis voorspoedig, al is er natuurlijk altijd wel een automobilist die erg
hard wil doorrijden, en dan toch even moet wachten totdat ik netjes mijn eigen
inhalen heb afgerond.
| |
De A50 gaat over in de N50, en dan is er de IJselbrug. Dan verder, want er is
geen zijweg op deze verbeterde N50, tot aan Ens, ver na de Ramspolbrug. Wel is
het plotseling vier-baans, en kan het gas er even op, voorbij de vrachtwagen
waar ik al bijna de hele tijd achter zit.
Bij Ens ga ik de N50 af. Wat rotondes verder is het linksaf, door het centrum
heen. En de bordjes met 30 staan hier omdat je anders erdoor heen bent voordat
je het weet. Maar dan is het naar Kraggenburg, en daarlangs, tot aan de
Kadoelerweg. En die komt uit bij de brug over het Kadoelermeer, en dan rechts,
links, nog 500 meter, en daar is het dan: SJK.
| |
Ik ben, merk ik, toch nog wat aan de vroege kant. Er wordt nog ontbeten, maar
ik mag aanschuiven, en maak van de gelegenheid gebruik om een koffie mee te
pakken, en even bij te komen van de toch wel warme reis.
| |
Na verloop van tijd wordt het langzaamaan tijd om in elk geval een begin met de opbouw te maken.
De aanhanger wordt naar de juiste plaats getrokken, en het uitladen begint.
Terwijl er druk wordt uitgeladen ga ik een begin maken met het plankjes
leggen. Er moet een 'calamiteiten' pad vrij gehouden worden, en daarom wordt
er, vanaf de meest op het veld staande tent, een flinke ruimte genomen, en dat
wordt dan het eerste plankje. Mijn eigenste “Rode Rakker” staat al precies op
die plek, dus dat is makkelijk. Tien rijen breed, en voorlopig 3 rijen diep.
Dat is voor de eerste uren voldoende, en daarna zien we wel verder.
| |
Nu is het tent bouw tijd. En weer is het eerst uitzoeken welke buis waarvoor
dient. Buis “C” is een staander, dat weten we, maar “A”en “B” dan? Het komt er
weer uit dat de “A” buizen de dak-armen zijn, en dat de “B” buizen de armen
aan elkaar verbinden. Er zijn 10 buizen van de “A”soort, en 12 buizen van de
“B” soort, het wijst zich, na wat uitzoeken min of meer vanzelf. Kruisstukken
worden neergelegd en het eerste dak-frame wordt in elkaar gezet. Tentzeil
erover heen, en de poten gaan eronder.
| |
Als het dak van de eerste tent omhoog gaat is er al begonnen aan het frame van
de tweede tent. Het is dan dat ik het begin van een probleempje begin te zien,
maar het tempo van opbouwen is zo hoog dat ik er even niet tussen kan komen.
Pas als alle drie de frames, met dak er op staan is er de mogelijkheid om te
vragen: “moeten er geen kop-wanden in?”
| |
Euh, ja, eigenlijk wel, maar de nok van de tenten is nu te hoog om er zomaar
bij te kunnen. Misschien lukt dat nog met de aanhanger waarmee Erik zijn
“CX-trike” naar SJK heeft gebracht? Met vereende krachten wordt die vrij zware
aanhanger naar de tenten getrokken, en staande op de aanhanger kunnen we net
bij de ophangpunten van de kop-wanden komen. Een puntje voor de volgende keer.
Eerst de kop-wanden vastmaken, dan pas omhoog met het dak.
Het dakzeil wat in de naden tussen de drie tenten hangt wordt strak opgerold,
en tussen de buizen vastgeklemd. Bij regen zal er dan geen water tussen de
tenten door druppelen, alleen aan de uiterste einden van de tent. En als ook
de palen strak tegen elkaar zijn aangetrokken, en de zijwanden zijn
aangebracht, dan is het onderkomen voor de komende dagen gereed. Het is vlak
voor 14:00 uur als de tenten klaar zijn. We zijn mooi op (het niet bestaande)
schema.
| |
... als de tenten klaar zijn ... | |
Nadat de grote tenten zijn opgezet is het de beurt aan de drie kleinere
party-tentjes, één voor de registratie, één voor de bar, en de laatste voor de
club-shop. Ook de verlichting in de grote tenten wordt aangebracht, hoewel het
naderhand nog wel iets aangepast moet worden. Tafels en banken worden aan de
inventaris toegevoegd, en zowel de koelwagen als de aanhanger met club spullen
worden op de juiste plaats gezet. Het kost even wat tijd, maar na een uur of
wat samen stevig doorwerken staat het er dan ook: SJK2013
| |
Soms horen we een motor aankomen, maar het is niet altijd een CX. Toch hoor ik
op een gegeven moment een motor stoppen, vlak bij, en volgens mij.......
Als ik naar de bewegwijzerde ingang van “Het kamper Erve” loop zie ik het al:
een CX die de verkeerde oprit neemt. Een schreeuw, maar kennelijk heeft de
motorrijder nog oordopjes in, want hij lijkt me niet te horen. Dan maar even
er achteraan. En bij de ontvangst van de camping weet ik zijn aandacht te
trekken. Het is een Engelsman, die kennelijk voor het eerst naar het treffen
komt, of was vergeten dat er een eigen inrit is. Ik wijs hem de weg, en loop
terug naar het terrein. Als de Engelander is binnengeloodst hoor ik nog een
motor aankomen. Is dat een CX? Nee, want een deftige politie BMW komt voorbij,
en stopt bij de inrit van de camping. Vlak daarachter zit wel een CX, die wel
bij ons moet zijn. Dan keert de politie-agent om, en komt het terrein
oprijden. Het blijkt dat de CX-er helemaal op de verkeerde plek was, en aan de
agent had gevraagd waar toch “Het Kamper Erve” was. En de agent, bekend in de
omgeving, bracht hem keurig tot aan de camping. Dat gebeurt ook niet iedereen,
met een politie escorte naar het treffen van de Dutch Honda CX-V club rijden.
| |
... politie BMW ... | |
Dan slaat plotseling bij mij de vermoeidheid toe, en ik sta te tollen op m'n
benen. Geen idee wat er aan de hand is. Ik plof in de eerste de beste stoel
bij Coen en Lieke in de voortent neer, hartstikke moe van, ja van wat
eigenlijk? Pas als me gevraagd wordt of ik wat moet eten bedenk ik me dat ik
best wel trek heb, want een middagmaal is overgeslagen, en tussen door heb ik
ook niets gedronken. De goede zorgen van Lieke brengen me weer een beetje bij,
maar ik blijf eventjes rustig zitten.
Als ik even later wat uitgerust ben, loop ik in de richting van Beus, die met z'n
Beusmobiel is aangekomen. Maar dan blijkt dat ik eigenlijk bar-dienst heb. Ik
ben stomverbaasd, want dat is pas om half vier, en zo laat kan het nog niet
zijn. Toch is het wel zo laat, erger nog, het is al bijna vijf uur.... Ik ben
voor mijn gevoel ruim twee uur kwijtgeraakt.
| |
Bij de CX-Shop zijn er nieuwe dingen, en daar moet ik toch even het mijne van
weten. Een vest, en een 'hoodie' , cap en andere zaken. Maar het is vooral het
vest wat mijn aandacht heeft. Zal ik? Of zal ik toch maar niet? Maar het ziet
er warm uit, is voorzien van club-logo en dus wordt ik één van de eersten met
zo'n mooi nieuw en vooral ook warm fleece vest van de Dutch Honda CX-V club.
Het lukt me, wegens gebrek aan voldoende contanten, niet om direct af te
rekenen, maar Theo gelooft me op mijn mooie blauwe ogen dat ik zo spoedig
mogelijk zal betalen.
| |
Steeds meer en meer CX-ers uit binnen- en buitenland hebben de weg naar SJK al
gevonden. Maar ik blijf op de uitkijk naar iemand. Michael, die geen vrijaf
kon nemen, zou om 14:00 klaar zijn met de ploegendienst, en dan direct naar
SJK komen. Maar om 17:00 is hij er nog niet, en ik maak me een beetje
ongerust. Maar dan waarschuwt Stephanie dat Michael er aan komt. Ik zie nog
niets, maar even later is het inderdaad de GL650 met aanhanger van Michael.
Gelukkig, weer een zorg minder. Michael wordt van alle kanten hartelijk
begroet, maar, als hij even later zijn tent heeft staan is hij de eerste twee
uren verdwenen, even bijkomen van een erg stressvolle dag.
| |
... meer en meer CX-ers ... | |
Wouter en Rembrandt hebben weer een geweldige barbecue klaargezet, om de
hongerige CX-er van een warme hap te voorzien. Broodjes Hamburger, broodjes
warme worst, het ziet er allemaal goed uit. Maar mijn besluit om daar straks
lekker van te gaan genieten sneuvelt in de hartelijk uitnodiging van Lieke,
die me vraagt om mee te eten. Voor de vorm sputter ik wat tegen, maar niet al
te enthousiast. Zo begint de avond van deze toch erg mooie dag........
| |
Tegelijkertijd met de avond valt ook de regen. Eerst zachtjes, dan meer en
meer. Heen en weer rennende figuren die zo snel mogelijk hun tent dicht gaan
doen, en dan ruist de eerste regenbui van deze vrijdag over het eerst zo warme
veld wat vol staat met CX-en en wat andere motoren.
| |
Vorige edities van SJK hadden op de zaterdagavond een feestavond, waarbij de
muziek vanwege de ter plekke geldende zondagsrust eigenlijk om middernacht de
volume knop op 'uit' moest zetten. Met hoge uitzondering werd muziek tot één
uur gedoogd, maar over het algemeen struikelde de wens tot zondagsrust met de
wens van de feestende CX-ers, die best tot twee uur, of later, door wilden
gaan.
Deze keer wordt er op vrijdag een feestavond gehouden, met, tot mijn grote
verrassing een bandje wat zonder grote versterkers en luidsprekers, tussen de
tafels door wandelend een groot scala aan liedjes, meezingers of niet, ten
gehore brengt. Een groter volume geeft niet altijd grotere kwaliteit...
| |
Het is niet voor iedereen weggelegd, zo'n feestje. Robin en Rowan, die per
scooter en bromfiets naar Sint Jansklooster zijn gekomen, hebben er gewoon
geen tijd voor. De scooter van Robin is gedeeltelijk gedemonteerd, en met de
regen die gedurende de avond valt is de zorg om roestplekjes erg groot. Vol
ongeduld wordt gewacht totdat KuipWillem , die onder de verlaten registratie
tent zijn potje is gaan koken, klaar is met de maaltijd. Dan wordt snel de
registratie tent opgehaald, en over de uit elkaar liggende scooter en de
overal verspreid zijnde onderdelen neergezet. De jongens zijn tot diep in de
nacht bezig om er weer één geheel van te maken.
| |
Zo laat maak ik het niet. Om kwart voor twaalf is het genoeg geweest. Iedereen
die dat wil krijgt een goede nacht gewenst, en dan is het, door de zachte
miezerregen heen, tijd om de tent op te zoeken. Met in het achterhoofd de
goede ervaringen van de laatste keer Vechta heb ik een uurtje geleden al een
warme kruik in de slaapzak gelegd, en dat scheelt echt enorm. Na een klein
kwartiertje val ik in slaap.
| |
Zoals zo vaak op een treffen, of het nu Vechta of hier, op ons eigen SJK is,
slaap ik kort, heel kort, en wordt na een half uurtje weer wakker. Niet dat
het geluid uit de feesttent zo indringend is, maar het is wel aanwezig. Dan
maar een paar hoofdstukken lezen over de belevenissen van Edmond Dantés, de
Graaf van Monte Cristo......
| |
Tegen twee uur wordt de muziek minder, tegen half drie gaan de meeste
feestvierders hun bed of slaapzak opzoeken, en tegen drie uur ga ik maar eens
kijken of een verfrissende douche tot de mogelijkheden behoord. En aldus
opgefrist bereik ik een tijdje later mijn tent weer. De wekker, zowel die op
de iPhone als die van de innerlijke klok wordt gezet, en dan val ik eindelijk
in slaap.....
| |
|
|