Vechta 2018 - Dag 1 - Vrijdag |
|
De avond tevoren was de bagage al klaar gezet. Het bericht van Coen, met wiens
groep ik mee zou rijden, was dat er om 08:00 vertrokken zou worden. Maar, zo
had hij er aan toegevoegd, waarschijnlijk wordt het wel een half uur later. En
de ervaring had me geleerd dat het meestal nog iets later zou worden, dus ik
haastte me heel langzaam. De koffers werden aangehangen, de tent die met
grondzeil en stoeltje in één zak was gestopt, werd opgeladen en de tanktas op
de juiste plaats geplakt. Nog even afscheid van Joke nemen, en dan maar eens
op weg, naar dat niet zo verre, en zeker niet onbekende Vechta.
| |
De eerste stop was niet een tankstation. De 'Rode Rakker' was een dertig
kilometers terug nog compleet afgetankt, en had dus nog ruim 200 kilometers in
de tank zitten. Meer dan voldoende om de eerste geplande stop bij Oldenzaal te
halen. Maar ik wist al wel zeker dat er nog getankt moest worden door deze en
gene, voordat we aan de eerste echte kilometers van de reis zouden beginnen.
En dus was mijn eerste stop camping 'De Zanding’ in Otterlo, waar Coen, Lieke,
Werner en Chantal hun tent of caravan hadden staan. Bij de ingang was er even
een probleem, want de camping is best groot, en de exacte plek van de
Berends-campsite was me niet bekend. En net had ik via de telefoon van Coen
uitgelegd gekregen waar en hoe, of daar kwam Michael aanrijden. Die wist de
weg, en zo gingen we over de nog vrij rustige camping naar onze reisgenoten.
| |
Na een hartverwarmend onthaald was er een verwarmend kopje koffie. En daarna
de gestructueerde chaos die voor het vertrek altijd plaatsvond. De route werd
nog even snel overlegd, de volgorde vastgesteld, en de laatste instructie
gegeven. Die instructies hielden in dat er nog wel even getankt moest worden
door een aantal mensen. En ook werd me op het hart gedrukt dat de customs toch
echt een kleinere tankinhoud hadden dan de ZAB cx-en. Nou had ik daar al
rekening mee gehouden, dus dat kwam wel goed. Waar ik geen rekening mee had
gehouden was dat Werner toch met een aanhanger was verschenen. Dat had niet in
mijn planning gestaan. Maar met zijn verratte Goldwing zou een snelheid boven
de 90 of 95 ook wel mogelijk zijn. Tijd om te vertrekken……
| |
De eerste stop was dus bij het tankstation. Maar toen dat allemaal geregeld
was, en iedereen klaar stond voor vertrek, werd er ook echt vertrokken. Eerste
stukje: Otterlo, Hoenderloo, naar de A1 toe. Een mooi stukje weg, en lekker
rustig, goed om te kijken of alles wel vast zat, of de helm wel lekker op het
hoofd zat en meer van dat soort zaken. Niet iedereen vond het nodig om rustig
aan te rijden en er waren een paar auto’s die dat ‘sukkelgangetje’ van de
toegestane 80km/u maar niks vonden. Met meer ongeduld dan kalm overleg werd
onze colonne twee maal ingehaald. Nou ja, ze waren in elk geval een seconde
eerder bij de afslag naar de A1.
| |
... klaar voor vertrek ... | |
De A1 werd opgereden. Er was ruimte genoeg voor ons allemaal om in te voegen.
Alleen miste ik in de spiegel de gele Fiat Panda, waarmee Stephanie en
Kaithlyn naar Vechta reden. Ik maakte me geen zorgen. Die twee hadden vaker
naar Vechta gereden, wisten ongeveer de weg, en konden met de Fiat makkelijk
onze niet zo heel snel rijdende motorstoet inhalen. Dacht ik. Dat niet
iedereen het daarmee eens was merkte ik toen Lieke het knipperlicht naar
rechts aandeed en aangaf de eerste de beste parkeerplaats op te willen rijden.
Dat kon, maar wat was er aan de hand?
| |
Er was niet één, maar er waren zelfs twee dingen. Ten eerste, ja, de beide
dochters waren niet aangesloten, en dat gaf wat onrust. Ten tweede gaf de
TomTom niet de juiste route aan, en dat was ook reden tot onrust. Terwijl Coen
assisteerde bij de onwillige TomTom sloot de gele Fiat zich weer bij ons aan.
Dat probleem was dus vanzelf opgelost. Maar het kostte wel een paar minuten om
de TomTom tot de orde te roepen. Het lukte min of meer, waarna we verder reden,
weer de snelweg op, nog steeds op weg naar Vechta.
| |
... onwillige TomTom ... | |
De zon scheen, het was warm, en er stond niet te veel wind. Goede
omstandigheden om een eindje te rijden. En wij waren niet de enige groep
motorrijders die onderweg waren. Kleine en grotere groepen, van meer dan tien
of twaalf motoren haalden ons in. Geen probleem. En ook wij haalden
vrachtwagens in, soms op aangeven van de koprijder, ik dus, maar ook vaak op
aangeven van de hekkensluiters, Michael of de Fiat bestuurders.
| |
Bij knooppunt Azelo is het altijd druk, en ook nu was er geen uitzondering op
die regel. Tussen de knooppunten Azelo en Buren moet er op tijd
voor-gesorteerd worden, anders kom je zo maar ergens terecht waar je helemaal
niet wilt zijn. Maar, door goed de borden te lezen en de TomTom in de gaten te
houden lukte het alweer om de juiste snelweg te blijven volgen, de A1 in de
richting Hengelo. En hoewel het best lekker ging was het ook wel tijd om even
te stoppen, en mens en machine te voorzien van verversingen. Tankstation
Lonnerkermeer was daarvoor uitgekozen. Na het tanken
werden de motoren en de auto bij elkaar gezet, op een plekje wat ook vanuit
het tankstation goed zichtbaar was. En toen was het tijd voor koffie.
| |
... tanken ... | |
Mijn poging om wat klein geld te regelen mislukte toen bleek dat er geen
9-volt batterijen bij de kassa te verkrijgen waren. Toch was een 50 cent
muntje wenselijk, want ik moest toch even langs een zekere plaats. Wat te
doen? Het hekje versperde de toegang, en alleen met een muntje kon ik toegang
verkrijgen tot…. alhoewel? Eerst het ene been, toen het andere been en …. wie
heeft er een muntje nodig als je ook over het hekje kunt stappen? De enige
toevallige toeschouwers van deze gymnastische oefening waren Stephanie en
Kaithytn die uitgebreid begonnen te lachen. Want in al die jaren dat ik met de
CX club optrek hadden ze dat nog niet meegemaakt van mij. Nou ja, als de nood
maar hoog genoeg is, lijken hekjes plots een stuk lager…..
| |
Verder maar weer, want tot Vechta was het nog ver. De route werd iets aangepast,
want hoewel de weg naar en om Denekamp helemaal niet slecht is, is de weg
door Oldenzaal niet overal even makkelijk. Ik had daarom gekozen voor de
eerste afslag in Duitsland, 'Gildenhaus' waarbij we vrijwel alle moeilijke
zaken zouden overslaan. En toen, net in Duitsland, kwam er een heel klein
regenbuitje langs.
| |
Het buitje stelde in totaal niet zo heel veel voor. En ook werden we er niet
heel erg nat van. Alleen een beetje hinderlijk, en de vraag diende zich aan:
stoppen voor regenkleding of niet? Voordat ik die vraag voor mezelf goed
beantwoord had was de regen al weer weg, en naderden we Nordhorn, waar we
bijna moeiteloos konden invoegen op de '213'. Bijna moeiteloos, want tussen
mij en mijn volgers kwam een auto, die echter met heftige handgebaren
aangegeven werd dat hij mocht inhalen, wat dan ook gebeurde. Mooi, we waren
weer bij elkaar.
| |
Net toen ik dacht van misschien moeten we hier ergens maar eens een pauze
houden ging de telefoon. Via Bluetooth en de headset-tomtom combinatie was die
(natuurlijk) handsfree te hanteren. En wat had de beller te vertellen?
Kennissen hadden een week tevoren een inbraak gehad, en nu waren er vragen
over de computer met vertrouwelijke gegevens. Gelukkig was het niets ernstigs,
en na mijn verzekering dat ik na het weekend contact zou opnemen werd de
verbindig verbroken. Te laat, want de stopplaats waar ik naar uit had gekeken
lag al weer achter ons.
| |
Pas op de B68 zag ik een mogelijkheid om eventjes te stoppen. We waren al weer
meer dan een uur onderweg, en het was warm. Afslag, wat gedraai, nog een
zijwegje in, en dat was dat. Pauze, en wie wat wilde drinken kon dat doen,
wie wat wilde eten kon dat doen en wie wat anders wilde doen kon dat doen. Ik
had er voornamelijk behoefte aan om de stramme ledematen eventjes te strekken,
en een slokje water te nemen.
| |
... Pauze ... | |
Na een twintig minuten werd de B68 weer vervolgd, maar kennelijk was de weg sneller gebouwd dan dat de
kaarten makers van TomTom konden programmeren, want op een gegeven moment
waren we volgens TomTom nergens. Nou ja, het asfalt lag er, de zon scheen, en
na verloop van tijd zouden wij, of liever gezegd de TomTom, de weg wel weer
vinden.
| |
De weg die TomTom uiteindelijk weer vond was nou niet helemaal de meest fijne
weg om te rijden met een motor. Een veredeld zandpad met een bovenlaag van
puin kregen we onder de banden te verwerken. Wel verminderden de kilometers in
een rap tempo, maar die weg...... Linksaf, gaf TomTom aan, en dus ging ik
linksaf, kwam met mijn achterwiel op losliggende en wegrollende steentjes
terecht, en had even een angstaanjagend visioen van gescheurd polyester,
verbogen ijzer en aluminium en dat alles versiert met bloederig opengehaalde
huid. Een halve seconde ( wat kunnen die lang duren) later zat ik ik weer
gewoon op de motor, met een iets verhoogde hartslag, een wat beverig gevoel en
een heel erg diepe zucht.
| |
Ook aan deze weg kwam een einde, en op het gewone asfalt reed het een stuk
beter. Wel kregen we hier een paar 'tussen rijders' in onze colonne,
automobilisten met meer haast dan zelfbeheersing, maar daar was een oplossing
voor. Op de eerstvolgende rotonde ging ik gewoon een extra rondje om, zodat de
tussenliggers eruit gefilterd werden, en onze groep weer gewoon bij elkaar
was. We waren nu niet al te ver meer van Vechta, en de omgeving begon al weer
wat vertrouwd te worden. Dinklager Damm, dan de B69 op, en tot slot de laatste
bochten tot de Moorkamp, waar we erg vroeg aankwamen, maar toch niet de
eersten waren.
| |
Wegens de grote verbouwing op het terrein werden de CX-achtigen achter de
feesttent neergezet, op dezelfde plek als het vorige jaar. En toen mijn 'Rode
Rakker' daar stond drong zich weer die vraag op: Tent of geen tent ? Want in
Vechta is er ook een teruggang in bezoekers aantallen te merken, wat zich het
duidelijkst laat zien in de mogelijkheid om toch, op het allerlaatste moment,
een slaapplaats op een kamer te krijgen. Nou ja, er was maar één manier om
daarachter te komen.....
| |
... achter de feesttent ... | |
Bij de aanmelding werd me verteld dat er geen 1 persoons kamers meer over
waren, maar dat er nog wel op een kamer voor 3 personen twee bedden over waren
en het derde bed zou waarschijnlijk onbezet blijven. En de persoon die daar al
zou komen was een erg rustige man, werd er gezegd. Ik besloot het er op te
wagen. Een echt bed heeft mijn voorkeur boven een slaapmatje, alhoewel de
privacy van een eigen plek, al is het een tent, ook voordelen heeft. Er werd
betaald, maar, vertelde men, pas na drie uur kun je erin..... Nou ja dat zou
vast geen probleem zijn.
| |
De tussen tijd werd opgevuld met wat Vechta Vechta maakt: een praatje hier en
daar, hernieuwde kennismakingen en het bewonderen van als dat moois wat op de
parkeerplekken was tentoongesteld.
| |
Een aantal Fanta's, gesprekjes en begroetingen later bedacht ik me dat het
misschien wel eens een goed idee kon zijn om er achter te komen waar dat bed
nou eigenlijk stond. Ja, in een kamer, maar waar was die kamer. En toen ging
het fout in mijn hoofd.
| |
Bij de ontvangst tent, waar ik naar het beschikbaar zijn van het bed had
gevraagd hadden ze een mededeling voor me: 'O ja, die kamer... ja, we hebben
ons vergist en het is een vijf persoons kamer, geen drie persoons, en van de
vijf bedden blijft er maar eentje onbezet.' Zo, daar stond ik dan. Want dat
was niet de bedoeling geweest, en dat was iets heel anders dan waar ik me op
voorbereid had. En als het zo anders loopt, dan blijkt de taalbarrière toch
groter dan gedacht, en dan slaan de verwarring en paniek toe.
| |
Ik wist niets te zeggen, kon geen woord uitbrengen en liep naar buiten toe. Om
me heen de gebruikelijke Vechta drukte, en in mijn kwam hoofd de gebruikelijke
'help, wat moet ik doen' drukte. Heel langzaam kwam het besef dat ik toch echt
wel IETS moest doen. Maar wat? Iemand stootte me aan en zei wat tegen me. Wat?
Ik weet het niet maar ik liep zo goed en zo kwaad als het kon weg, en kwam
achter het keukengebouw uit, waar de medewerkers van Vechta 2018 bij elkaar
zaten. Misschien.....
| |
Met mijn NVA autisme kaart en de vertaling daarvan liep ik naar ze toe. En nou
kon die ene man wel iets vertellen, maar ik begreep er toch niets van. De
vertaling werd onder zijn neus geduwd, en ik had zo iets van : los het maar
op. Er werd een Nederlander bijgehaald, en gelukkig was het Henk D. die
meekwam, want hij had zoiets al eens eerder bij de hand gehad. Het koste nog
wat moeite om de juiste woorden te vormen, maar het lukte uiteindelijk om te
vertellen van de kamers, en dat ik het even niet zag zitten. Na veel heen en
weer gepraat wist Henk een oplossing te regelen. Als ik bereid was te betalen
voor een extra bed, zou de organisatie er voor zorgen dat er niet meer mensen
dan de afgesproken ene persoon op die kamer zou komen. Extra betalen? Ach, 't
was maar geld, en mijn hoofd had rust nodig......
| |
Nadat kamer en bed gevonden waren, en ook de locatie van de noodzakelijke
dingen als toilet en douche duidelijk waren vertrok Henk D. weer. En ik? Ik
koos een bed uit en viel prompt in slaap, bek-af van de emoties.
Een uurtje later werd ik weer wakker, nog steeds wat wazig in mijn hoofd, maar
wel weer in staat om de wereld min of meer tegemoet te treden. Ik moest nog
wel mijn koffers en tassen vanaf de motor naar de kamer brengen, maar met wat
hulp van Frans was dat in één wandelingetje gebeurd. Daarna werd er nog wat
gepraat met deze en gene, werd toch weer gelachen, en werd er gesproken over,
hoe kan het ook anders, motoren en treffens.
| |
... over motoren en treffens ... | |
Bij de bekende snackkar van Heinz Bokern werd eten gehaald. Maar of het nou aan ons lag, of aan het feit dat meneer er zelf niet was, het leek wel of de kwaliteit wat minder was. Een drankje hier, een Fanta daar, langzaam werd het later, en langzaam werd het avond, en werd het tijd om mijn bed op te zoeken. | |
|
|