Terug naar de Motor-pagina




SJK 2016 - Dag 1

SJK 2016

Sint Jansklooster 2016


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog


Met mede CX-er Michaelr was afgesproken dat we samen naar Sint Jansklooster zouden rijden. We rijden vaker samen die kant uit, weten een beetje van hoe en wat en waarlangs. Om ongeveer half tien vertrokken we, met als eerste stop het tankstation langs de N304, voor de nodige benzine. Maar toen dat voor elkaar was konden er kilometers gemaakt worden.

... langs de N304 ...
... langs de N304 ...

Ik maakte me wel een beetje zorgen over de verschillende bochten in op en afritten. Al geruime tijd stuurde de CX niet echt lekker, en met name tijdens scherpere bochten waar ik met een redelijk snelheid naar toe reed, zoals bij een afrit van de snelweg. Op tijd remmen, en de snelheid erg aanpassen hielp tot nu toe, maar je rijd dan wel een stuk langzamer als het overige verkeer van je verwacht.

De oprit naar de A1 ging goed, en dat was dat. De snelheid ging wat omhoog, maar niet teveel want Michael had zijn aahanger bij zich, en dan mag je niet zo heel hard rijden. Bovendien, de afslag naar de A50 kwam er ook al aan. Maar waar was Michael? In de spiegel was hij niet te zien.... “TUUT” klonk het achter me, en daar, op de linkerbaan, reed Michael, klaar om de voor ons rijdende vrachtwagen in te halen. Ik zat duidelijk eventjes niet op te letten op wat er achter me gebeurde.

De afslag naar de A50 werd met een duidelijk aangepaste, lagere snelheid genomen. Gelukkig geen rare bewegingen van de motor, en alles bleef netjes onder controle. Verder dan maar, naar SJK. Het was niet bijster druk op de A50 naar Zwolle. Hoewel er af en toe toch een reeks auto's voorbij kwam, was er daarna meestal een hoop ruimte om rustigjes in te voegen, en een vrachtauto of twee in te halen. Bij Hattemerbroek kozen we ruim op tijd de afslag naar de N50. Via Zalkerbroek, de Eilandbrug bij Kampen en de nieuwe Ramspolbrug kwamen we bij de afrit Ens.

Door Ens heen, langs Kraggenburg, en via de Kadoelerweg werd het laatste stukje gedaan. En evenals een aantal jaren geleden was de kruising met de N331 vrijwel geblokkeerd door een praalwagen van het plaatselijke corso. Voor ons, met de motor, was er nog wel een stuk weg beschikbaar om over te steken, en even later kwamen we aan op wat het treffen terrein moest worden.

We waren niet de eersten. Op het grote veld werd door een aantal vrijwilligers al een goed begin gemaakt met het opzetten van de partytenten. Nog op de motor zittend bekeek ik dat eens, en besloot dat ze mijn hulp helemaal niet nodig hadden. Dus werd de motor netjes neergezet, en het warme pak uitgedaan. Na de hartelijk verwelkoming door Lieke, Coen en Kaithlyn was het voor mij tijd om even bij te komen van de reis, en rustigjes een bakje vers gezette koffie te nemen.

... een goed begin ...
... een goed begin ...

... de partytenten ...
... de partytenten ...

Maar na de koffie, tja, er moest nog wat gedaan worden, en aangezien vele handen licht werk maken, of elkaar natuurlijk in de weg zitten, werd er nog aangepakt. Chantal, Kaithlyn, Mark en Werner waren al een heel eind gevorderd met het opzetten van de tenten, maar het was nog niet helemaal klaar. De laatste loodjes bestonden uit het ophangen van de verlichting, en het opzetten van de laatste, kleinere, tent. Daar was een klein probleem met lengtes en palen teveel en te weinig. Maar na even nadenken en meten bleek het allemaal toch te passen. Wel verwarrend, dat de belettering van deze palen net anders was als de belettering van de palen van de grote tenten.

... Chantal ...
... Chantal ...

... Kaithlyn ...
... Kaithlyn ...

... Mark ...
... Mark ...

... Werner ...
... Werner ...

De entree werd ingericht, met een nieuw spandoek. En dat was maar net op tijd, want de eerste gasten kwamen al aanrijden, met bus en aanhanger, maar ook wel gewoon op de motor. Omdat de aangewezen parkeerwachter er nog niet was nam ik, als inval-vrijwilliger, die taak op me, maar niet voordat ik mijn eigen onderkomen voor het weekend had opgezocht.

Het 'Kamper Erve' had een keurige en heel nette caravan voor mij gereserveerd. Niet onmatig groot en ruim voorzien van allerlei noodzakelijkheden zoals stroom, water en zelfs een toilet. Dat laatste dacht ik niet nodig te hebben, maar de stroom zou zeker van pas komen, en dat er een waterkoker aanwezig was, dat was ook fijn. De CX werd naar het caravan gereden en de spullen werden van de motor afgeladen. Al snel stonden een aantal kinderen om de motor heen, en even later hun vader ook, die wilde weten wat voor motor het was, en die vertelde dat hij een paar jaar geleden een aantal Bol 'd Or's had gerenoveerd. Na verhalen over en weer nodigde ik hem hartelijk uit om eens langs te komen bij het treffen, wat hij later dan ook deed.

Terug op het veld werd er snel wat gegeten, voordat ik aan het parkeerwachteren begon. Het voordeel van zo'n taakje is dat je wel alle motoren langs ziet komen, en ook dit jaar waren er weer bijzondere creaties te bewonderen. Daar was bijvoorbeeld KuipWillem, met een 'Police' motor, en Bas, met een compleet opnieuw opgebouwde GL En zo liep langzaamaan het veld vol. Omdat er slechts de helft van het grasveld netjes gemaaid was tot camping hoogte koste het soms moeite om mensen een plekje aan te wijzen waar hun tent kon staan, want ja, 'ik stond daar altijd !' Maar 'daar' kon nu niet gestaan worden, dus in plaats van rechts, werd het grootste deel van SJK nu links opgebouwd. Het maakte uiteindelijk niet veel uit.

... Police motor ...
... Police motor ...

... opgebouwde GL ...
... opgebouwde GL ...

Wat wel uitmaakte was het simpele feit dat meer en meer mensen op de een of andere manier toch van elektriciteit gebruik wilden maken. Tot drie keer toe viel de stroom uit, waarschijnlijk door overbelasting. En zoek dan maar eens uit waar de laatste stekker in het stopcontact gegaan was. Het enige vaste aansluitpunt lag achter de tent van de Berends', maar er waren aftakkingen en verlengsnoeren en weer aftakkingen gemaakt, en dat bleek soms net iets te veel.

Tussen de bedrijven door maakte ik van de gelegenheid gebruik om mezelf in te schrijven, en de rekening te betalen. Daarvoor kreeg ik een nieuwe sticker en bonnetjes voor eten, en even later werd er ook nog een foto bij het nieuwe spandoek gemaakt. Meer en meer motoren en motorrijders verzamelden zich rond en in de tenten. Het linkerveld liep aardig vol, maar zolang er ruimte is, kunnen er nog meer bij.

Ook de 'BBQbrandtweer' was gearriveerd, en druk bezig om de zaken op te stellen. Tegen zes uur kon er Risotto gegeten worden, maar ik wachtte even totdat de eerste rij Risotto-eters geweest was, voordat ik zelf een portie ging halen, en dat op een rustig plekje ging opeten. En daarna ging ik naar mijn caravannetje, om even een dutje te doen, want het was een drukke dag geweest.

... kon er Risotto gegeten worden ...
... kon er Risotto gegeten worden ...

Hoewel mijn innerlijke klok me meestal op de gewenste tijd laat wakker worden had ik deze keer ook maar de wekker van de iPhone ingesteld. Om de hele avond te liggen verslapen was ook niet de bedoeling. En dat was maar goed ook. Ja, ik was eerder wakker dan de iPhone, dankzij mijn innerlijke klok. Maar ik viel ook prompt weer in slaap, om een paar minuten later door de wekker weer wakker gemaakt te worden.

Zodoende kwam ik om een uur of acht weer op het treffenterrein terug. Bij de tent van de Berends' was Lieke ondertussen met een bakplaat en een driepoot pannenkoeken aan het bakken geweest, en of ik er ook nog eentje wilde. Nou ja, een pannenkoek dat ging er nog wel in. Bovendien, de hitte van de vuurschaal was heel prettig, en zo'n pannenkoek was een goed excuus om dicht bij de warme vuurschaal te zitten. Met praatjes over ditjes en datjes, en nog een pannenkoek of twee ging de avond rustigjes aan verder.

Ondanks het slaapje eerder op de avond was het om elf uur toch wel tijd om de caravan op te zoeken, en van een flinke nachtrust te gaan genieten.


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog



Terug naar de Motorpagina