Terug naar de Motor-pagina




SJK 2016 - Dag 3

SJK 2016

Sint Jansklooster 2016


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog


Na een nacht met min of meer slaap werd ik tegen een uur of vijf wakker, veel te vroeg natuurlijk. Tijd om me lekker uit te rekken en nog eens om te draaien. Tenminste, dat was het plan. Het uitrekken ging prima, totdat ik een kuitspier verrekte, die prompt in de kramp schoot. En dat deed verrekte pijn. Na een paar minuten was het weer mogelijk om een beetje te bewegen, maar wat moet je in je eentje, in een caravan, midden in de nacht doen? Ik had gelukkig een klein elektrisch dekentje meegenomen, tegen eventuele koude nachten, wat ik nu aansloot, en op de hoogste stand zette. Na een paar minuten drong de warmte in de verkrampte spier, en dat scheelde aardig wat. Bijna viel ik weer in slaap, totdat ik me realiseerde dat het wel erg veel warmte was, en dat was ook weer niet goed. Het dekentje werd uitgeschakeld, de protesterende spier nog even gemasseerd, en toen probeerde ik de rest van de nacht nog wat te slapen, wat wonder boven wonder lukte.

Om half acht was het tijd om op te staan. Ik had toegezegd om een beetje mee te helpen bij het ontbijt buffet, als invaller voor een ander, en dat zou ongeveer om acht uur beginnen. Voorzichtig werd het verkrampte been geprobeerd: ja, het ging, maar zachtjes aan was de boodschap. In het begin een beetje strompelend, maar allengs beter en soepeler bewegend ging ik op weg naar de het treffen terrein, waar het ontbijt gehouden zou worden.

Het duurde even voordat er met het ontbijt gestart kon worden, want de eitjes moesten nog gekookt worden. Wel was er koffie, en dat was in elk geval een goed begin van de dag. Nadat de eitjes vier (zacht) en vijf (hard) minuten gekookt hadden kon het ontbijt beginnen. De ontbijt-bonnetjes werden in een oude brandweerhelm verzameld, en wie geen bonnetje bij zich had, die moest het maar gaan halen. Of werd op zijn of haar woord vertrouwd, dat kon ook.

... oude brandweerhelm ...
... oude brandweerhelm ...

... het ontbijt ...
... het ontbijt ...

Een korte, felle regenbui sloeg alle hoop op een droog inpakken van tenten en andere zaken definitief de grond in. Toch, zo snel als de bui gekomen was, zo snel verdween hij ook weer. Misschien zou het toch nog lukken, voordat een volgende bui over SJK zou trekken.

Om kwart over negen was het ontbijt officieel afgelopen. Iedereen was aan het inpakken en diverse treffen-gangers waren al weer op de terugweg. Ik vond het hoog tijd om ook in te gaan pakken, want, hoewel er geen tent afgebouwd hoefde te worden, wilde ik de boel toch wel netjes achterlaten. Tegen kwart voor tien was de caravan leeggeruimd en aangeveegd, was de motor weer beladen met alles wat een mens heden ten dagen nodig heeft voor een motorweekend, en na een laatste controle blik door de caravan werd de voortent voor de laatste keer dichtgeritst. Met de motor reed ik naar het treffen-terrein, want er zou vast nog wel het een en ander te doen zijn, waar een klein handje bij geholpen zou kunnen worden.

... laatste keer dichtgeritst ...
... laatste keer dichtgeritst ...

Nog voordat het ontbijt afgelopen was, waren er al mensen bezig met het gedeeltelijk afbouwen van SJK2016. De lampen in de tent werden al weggehaald en nu ik met de motor terugkwam op het treffen-veld bleek dat er al flinke vorderingen gemaakt waren met het onttakelen van het evenement. Er was nog genoeg te doen, zoals het ophalen van de parkeerplankjes van het veld, en een eerste controle rondje lopen. Maar voordat er verder opgeruimd werd, moest er eerst een foto gemaakt worden van het bestuur, met de nieuwe T-shirts, voor het nieuwe spandoek.

De grote tenten werden, nu de regen gelukkig uitbleef, verder en verder afgebouwd. En voor de zoveelste keer kwamen er plannen om de oude, originele, uit 2008 stammende kartonnen dozen te vervangen voor wat steviger houten kisten. Misschien dat het er dit jaar van kon komen. De dozen bestonden langzamerhand uit meer tape dan karton.

... voor het nieuwe spandoek ...
... voor het nieuwe spandoek ...

... meer tape dan karton ...
... meer tape dan karton ...

En toen was, als bij toverslag, de laatste doos ingepakt, de laatste aanhanger volgeladen, en het hele veld grotendeels leeg. Her en der stond nog een tent, en een enkele auto of motor, maar verder er was geen spoor meer te vinden van een groep CX rijders die hier hun jaarlijkse treffen hadden gehouden. Hoog tijd om afscheid te nemen, en op huis aan te gaan.

Met Marcel en Erik was afgesproken om gezamenlijk naar huis te rijden, in elk geval totaan waar de A50, voor de richting Arnhem, de A28, voor de richting Amersfoort, kruist. Afscheid werd genomen van de enkeling die nog achterbleef om de tent wat te laten drogen, of omdat ze wat later waren met opruimen. Het pak werd aangetrokken, oordopjes in, helm op en voorzichtig werd de terug weg aangevangen.

Al bijna direct bleek dat Erik, de voorrijder, langs een andere weg terug wilde rijden als ik in mijn gedachten had. Niet via Kraggenburg en Ens naar de A50, maar via Zwartsluis en Hasselt naar de A28. Op zich geen probleem, maar allemensen, wat een windvlagen waren er op de dijk naar Zwartsluis. Het koste moeite om CX plus kuip (de grote windvanger) op de weg te houden. Tussen Zwartsluis en Hasselt kwam er ook nog een zachte miezerbui regen bij, en voor de zoveelste keer vroeg ik me af: heb ik nou liever windvlagen of regen tijdens het motorrijden?

Eenmaal op de A28 ging het allemaal een stuk beter. En nadat we een kleine file hadden gehad was Zwolle al in de buurt. Ik trok Erik voorbij, en ging op de uitvoegstrook, naar de A50 toe, rijden. Een zwaai naar de rechtdoorrijders, en de bocht naar de A50 begon al. Vanwege de balhoofd problemen waar de CX af en toe last van had werd de bocht met beperkte snelheid ingezet. De meeste auto's achter me vonden dat maar niks, en haalden stevig in. En ik vond dat prima. Pas verderop, waar rechtuit een stuk makkelijke ging, ging het gas er weer een beetje op.

Wind of geen wind, via Hoenderloo of Arnhem, was eventjes de vraag. Het werd de snelweg naar Arnhem. En makkelijk ging het ook wel. Met alweer een aangepaste snelheid werd de snelweg bocht van de A50 naar de A12 bij Arnhem genomen, en een kwartiertje later de afslag Ede.

Thuis zette ik de CX op zijn eigen plekje neer. Maar voordat ik aan het afladen en uitpakken begon, was het eerst tijd voor een kopje koffie, en tijd om de eerste verhalen over SJK 2016 te vertellen.

Er was een hoop gebeurt.....


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog



Terug naar de Motorpagina